Wan Zalizan letak jawatan sebagai MD Datasonic, `tidak setuju' ditukar Pengarah Eksekutif | DagangNews Skip to main content

Wan Zalizan letak jawatan sebagai MD Datasonic, `tidak setuju' ditukar Pengarah Eksekutif

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Sept - Wan Zalizan Wan Jusoh meletak jawatan sebagai Pengarah Urusan Datasonic Group Bhd, setelah tidak bersetuju langkah Lembaga Pengarah menukarnya menjadi Pengarah Eksekutif pada Rabu lalu.

 

Alasan Wan Zalizan tersebut yang dilantik sebagai Pengarah Urusan pada Februari 2021, dinyatakan oleh syarikat yang membekalkan MyKad ID nasional dan pasport kepada kerajaan Malaysia itu, di dalam pemakluman rasmi di Bursa Malaysia.

 

Dalam pemakluman sama, Datasonic mengumumkan susunan baharu syarikat dan pelantikan bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Dr Khalid Abu Bakar sebagai ahli Lembaga Pengarah.


 

Tan Sri Dr Khalid Abu Bakar
           Tan Sri Dr Khalid Abu Bakar

 


Khalid, 65, merupakan KPN ke-10 pada Mei 2013 dan kemudiannya Duta Khas kepada Perdana Menteri pada September 2017, telah dilantik sebagai pengarah bebas dan bukan eksekutif Datasonic, menurut pemfailan bursa.

 

Datasonic juga mengumumkan bahawa Datuk Abu Hanifah Noordin kini pengerusi eksekutif syarikat itu, seiring dengan peletakan jawatan Wan Zalizan.

 

Zalizan dan timbalan pengarah urusan Chia Kok Khuang telah dilantik semula sebagai pengarah eksekutif kira-kira dua minggu lalu; pada masa yang sama Hanifah kembali ke lembaga pengarah sebagai timbalan pengerusi eksekutif.

 

BACA: Abu Hanifah Noordin kembali ke Datasonic sebagai timbalan pengerusi eksekutif

 

Hanifah meletak jawatan sebagai MD pada Januari 2020. Beliau kini pemegang saham ketiga terbesar dalam Datasonic dengan 8.07% kepentingan.
 


 

Datuk Abu Hanifah Noordin
                  Datuk Abu Hanifah Noordin

 

 

Chia, 43, menyertai lembaga pengarah pada 29 Mac tahun lepas bersama Safian Mohd Yunus — pemegang saham tunggal terbesar syarikat itu dengan 15.1% kepentingan. Safian ialah pengarah eksekutif.

 

Pemegang saham besar lain ialah Urusharta Jamaah Sdn Bhd, yang memiliki 9.15% kepentingan, dan Chew Ben Ben (7.11%).

 

Seorang lagi ahli lembaga Datasonic yang baru dilantik ialah bekas Ketua Pengarah Unit Penyelarasan Pelaksanaan Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Ahmad Zaki Ansore Mohd Yusof, 65, yang juga akan memegang jawatan pengarah bebas dan bukan eksekutif.

 

 

Tan Sri Ahmad Zaki Ansore Mohd Yusof
      Tan Sri Ahmad Zaki Ansore Mohd Yusof

 

 

Bulan ini sahaja, Datasonic telah mengalu-alukan enam pengarah baharu dengan dua yang dikenali sebagai kakitangan yang akan kembali. Selain Hanifah, syarikat itu juga melantik bekas ketua pegawai korporat Chew Chi Hong sebagai pengarah eksekutif.

 

Chi Hong ialah anak saudara kepada Ben Ben. Beliau muncul sebagai pemegang saham besar Datasonic selepas pemindahan 15 juta saham kepadanya daripada ahli keluarga, seperti yang ditunjukkan oleh pemfailan bursa. Beliau kini memegang 5.07% kepentingan.

 

Secara kebetulan, Ben Ben memindahkan blok 15 juta saham kepada ahli keluarga, tetapi nama ahli keluarga itu tidak didedahkan dalam pemfailan.

 

Dua minggu lalu, Datasonic turut melepaskan tiga pengarah yang bersara — pengerusi Jeneral Tun Mohamed Hashim Mohd Ali, pengarah bebas bukan eksekutif Datuk Seri Sharifuddin Ab Ghani dan Noor Suhaila Saad. - DagangNews.com