Unit tenaga lestari KAB peroleh pembekal solar PV dengan harga RM5.3 juta | DagangNews Skip to main content

Unit tenaga lestari KAB peroleh pembekal solar PV dengan harga RM5.3 juta

KAB Memulakan konsesi Tarif Feed-in jangka panjang untuk membekalkan tenaga kepada Tenaga Nasional Berhad sehingga 2037.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 18 Ogos – Penyedia penyelesaian kejuruteraan dan tenaga Kejuruteraan Asastera Berhad (KAB) terus mengembangkan segmen penyelesaian tenaga mampan (SES) dengan pemerolehan terbaru ke atas firma Matahari Suria Sdn Bhd (MSSB).

 

Anak syarikat milik penuh KAB, KAB Energy Holdings Sdn Bhd menandatangani Perjanjian Jualan Saham dengan Unique Forging & Components Sdn Bhd untuk memperoleh keseluruhan ekuiti MSSB bagi jumlah pertimbangan pembelian RM5.3 juta.

 

Aktiviti utama MSSB ialah penjanaan dan penjualan tenaga suria.

 

MSSB memiliki sistem solar fotovoltaik (PV) atas bumbung di atas bumbung Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kuala Lumpur, dan mempunyai kontrak pembelian kuasa berterusan untuk membekalkan tenaga kepada Tenaga Nasional Berhad di bawah konsesi tarif galakan sebanyak RM0 .98 setiap kWj sehingga 2037.

 

Pengarah Urusan Kejuruteraan Asastera Berhad, Dato’ Lai Keng Onn berkata, memperluaskan portfolio solar PV adalah strategi pertumbuhan utama segmen Penyelesaian Tenaga Mampan kami.

 

Menurut beliau, pemerolehan terbaru membawa liputan portfolio solar PV ke tiga negeri di Malaysia, merangkumi Kuala Lumpur, Selangor dan Kelantan, yang memberikan pendapatan berulang yang ketara yang meningkatkan pendapatan jangka panjang syarikat.

 

"Kami akan terus mengenal pasti lebih banyak peluang dalam solar PV dan sumber boleh diperbaharui lain, di samping penekanan kerajaan Malaysia untuk lebih banyak campuran tenaga boleh diperbaharui dalam kapasiti tenaga terpasang negara.”


 

Dato’ Lai Keng Onn
     Dato’ Lai Keng Onn

 


Pengambilalihan itu dijangka menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan KAB mulai suku keempat 2022 dan seterusnya.

 

Aset SES KAB termasuk sistem tenaga suria, loji kuasa hidro, kemudahan penjanaan bersama dan sistem pemulihan haba sisa di Malaysia, Indonesia dan Thailand. - DagangNews.com