Syarikat tersenarai di Nasdaq, TTM Technologies melabur RM958 juta bina kilang pembuatan di Pulau Pinang | DagangNews Skip to main content

Syarikat tersenarai di Nasdaq, TTM Technologies melabur RM958 juta bina kilang pembuatan di Pulau Pinang

(Dari kiri) Douglas Soder, Teik Ming Ng, Najihah Abas, Datuk Loo Lee Lian, Thomas Edman dan Philip Titterton di majlis pelancaran kemudahan TTM Technologies di Taman Sains Pulau Pinang pada 25 April 2024.
Oleh Mohamad Iman

PULAU PINANG 26 April - Firma semikonduktor global TTM Technologies Inc yang tersenarai di Nasdaq melabur AS$200 juta (kira-kira RM958 juta) untuk kilang pembuatan pertamanya di Malaysia.

 

Kemudahan baharu kumpulan itu di Taman Sains Pulau Pinang menyediakan peluang besar kepada pembekal tempatan TTM sambil memupuk bakat teknikal tempatan dalam penyelesaian teknologi papan litar bercetak (PCB) termaju.

 

Kilang itu direka untuk pengeluaran besar-besaran dalam sektor komersial seperti rangkaian, pusat data, perubatan, perindustrian dan instrumentasi.

 

Presiden dan ketua pegawai eksekutif TTM, Thomas Edman berkata Pulau Pinang adalah lokasi pilihan bagi syarikat itu kerana ekosistem perindustriannya yang teguh.

 

 

TTM
Thomas Edman berucap pada majlis pembukaan rasmi kemudahan TTM Technologies di Pulau Pinang

 


Beliau juga menyatakan kedudukan Pulau Pinang sebagai hab bagi industri elektrik dan elektronik, dan kumpulan bakat yang kukuh serta persekitaran perniagaan yang kondusif.

 

Kilang itu dijangka mewujudkan kira-kira 1,000 pekerjaan untuk bakat tempatan dan menjana hasil kadar larian penuh sekitar AS$180 juta (kira-kira RM855 juta) menjelang 2025.

 

“Tambahan pula, loji itu dibina untuk menyokong pengembangan Fasa 2 yang boleh menyebabkan peningkatan 25% [dalam kapasiti],” kata beliau dalam kenyataan bersama TTM, Invest Penang dan Mida.

 

Majlis yang dirasmikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow pada Khamis itu turut dihadiri oleh Naib presiden eksekutif/presiden sektor komersial TTM Technologies, Inc Douglas Soder; Naib Presiden/pengurus besar TTM Technologies Malaysia Sdn Bhd Teik Ming Ng; pengarah eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Promosi pelaburan) Najihah Abas, CEO InvestPenang Datuk Loo Lee Lian dan VP/COO eksekutif Philip Titterton pada pembukaan kemudahan TTM Technologies.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Mida Sikh Shamsul Ibrahim Sikh Abdul Majid berkata pengembangan TTM sejajar dengan objektif kerajaan dalam Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 yang memberi tumpuan kepada memperkukuh ekosistem semikonduktor.

 

“Ia membuka ruang untuk pembangunan kemahiran dan perkongsian pengetahuan dalam kalangan bakat tempatan, mengukuhkan kedudukan Malaysia di persada global sebagai sebuah negara yang berdaya saing, berteknologi maju,” tambahnya.

 

Pengumuman TTM dibuat sehari selepas ATX Semiconductor Group melancarkan kemudahan pembuatannya di Melaka, menandakan pengembangan pertamanya di luar China. - DagangNews.com