​​​Mercu Maybank 33 tingkat jadikan i-City Malaysia hab kewangan terbaharu | DagangNews Skip to main content

​​​Mercu Maybank 33 tingkat jadikan i-City Malaysia hab kewangan terbaharu

SHAH ALAM 11 Nov - Pemaju hartanah I-Berhad mengalu-alukan kumpulan perbankan terkemuka Malaysia, Malayan Banking Berhad (Maybank) ke pembangunan ultrapolis perdananya, i-City Malaysia, di sini.

 

Dengan kepentingan desentralisasi yang semakin meningkat, i-City Malaysia merupakan penyelesaian paling ideal di lokasi strategik di ibu negeri Selangor ini, dengan infrastruktur teknologi terkini yang membolehkan perniagaan berpindah dan beroperasi dengan lancar.

 

Lokasi strategik i-City Malaysia adalah salah satu kekuatan untuk menarik pelaburan baharu dalam industri bernilai tinggi, seperti Kewangan dan Teknologi Maklumat.

 

Maybank bakal menempatkan ruang pejabatnya di Menara Sumurwang dan akan dikenali dengan nama baharu, Mercu Maybank di i-City Malaysia.

 

Keputusan ini merupakan sebahagian daripada pengurusan kesinambungan perniagaan dan perancangan daya tahan bank yang berterusan untuk memastikan perniagaan berjalan lancar tanpa sebarang gangguan dalam apa jua keadaan.

 

Pejabat di Mercu Maybank akan berfungsi sebagai antara pejabat gantian kekal bagi bank tersebut bagi memenuhi pengaturan kerja baharu akibat pandemik COVID-19 yang merangkumi cara kerja hibrid untuk pelbagai fungsi dalam operasi perbankan.

 

Pengerusi I-Berhad Tan Sri Lim Kim Hong berkata, pihaknya amat gembira dengan keputusan Maybank untuk memperkembangkan operasinya secara strategik bersama i-City Malaysia, bagi menawarkan standard kualiti dan kemampanan yang tinggi di lokasi utama.

 

Menurutnya, sebagai organisasi yang dipacu secara digital, i-City Malaysia adalah destinasi pilihan sedia ada untuk firma yang ingin berpindah dengan infrastruktur bertaraf dunianya.


 

Pengerusi I-Berhad Tan Sri Lim Kim Hong

 

 

“Dengan kemasukan Maybank ke menara korporat Gred A pertama i-City, GBI, kami telah berjaya mencapai 80% kadar pengambilan dalam tahun pertama selepas siap walaupun berdepan pandemik.

 

‘’Menara korporat berstatus MSC ini akan menjadi pusat kepada institusi kewangan, syarikat multinasional dan pemain logistik antarabangsa,” tambah Lim.

 

Dengan keluasan 320,000 kaki persegi, menara korporat 33 tingkat itu merupakan komponen utama untuk memacu i-City Malaysia, Kota Teknologi No.1 untuk menjadi hab kewangan serta penempatan kepada 500 syarikat global.

 

Bandar teknologi ini diperkasakan dengan infrastruktur berkaitan teknologi Internet, akses internet khusus (DIA) yang dikuasakan oleh rangkaian ketersediaan tinggi berkeupayaan 400G, akan dapat memudahkan pembangunan kewangan dan teknologi maklumat dalam industri perkhidmatan.

 

Mercu Maybank dianggap sesuai untuk Maybank memandangkan reka bentuk pejabat korporat tanpa sentuhan premiumnya, ciri keselamatan Kecerdasan Buatan (AI) dan pensijilan Indeks Bangunan Hijau (GBI), yang sesuai dengan komitmen kemampanan Maybank.

 

Dengan peningkatan eksponen dalam penggunaan pelanggan dan keperluan untuk kelajuan, penggunaan kesalinghubungan dan aplikasi berasaskan awan untuk mengendalikan lebih lebar jalur adalah di mana-mana dalam infrastruktur pusat data.

 

Kerancakan sektor kewangan i-City, digambarkan oleh kehadiran peneraju industri, juga membantu mengukuhkan keyakinan untuk pengembangan selanjutnya pembangunan ultrapolis ini.

 

 

i-city

 

 

Usaha akan dipertingkatkan untuk menarik lebih banyak projek terkemuka dan perintis untuk ditubuhkan di i-City.

 

Institusi asing juga digalakkan untuk menubuhkan pelaburan bersama atau operasi milik penuh dalam sekuriti, dana, niaga hadapan, insurans, pengurusan pencen dan nasihat dana.

 

Peluang pekerjaan yang lebih berkualiti dan berpendapatan tinggi dijangka memberi manfaat kepada pekerja berasaskan pengetahuan dalam bandar pintar ini dan kawasan sekitarnya.

 

Pendekatan pintar terhadap aktiviti ekonomi akan meningkatkan kecekapan dan membuka pasaran baharu serta meningkatkan produktiviti dan keluaran ekonomi.

 

Sebagai tambahan kepada pusat data sedia ada yang beroperasi sejak 2008, Kumpulan merancang untuk menambah dua lagi pusat data yang berkeluasan  100,000 kaki persegi setiap satu untuk memenuhi keperluan yang semakin meningkat bagi kemudahan pengkomputeran awan. Setelah siap, i-City akan menempatkan 25,000 penduduk dan 30,000 pekerja berpengetahuan.

 

 

i-city

 

 

i-City Malaysia mempunyai nilai pembangunan kasar berjumlah RM10 bilion dan terdiri daripada menara korporat, suite pejabat siber, kediaman perkhidmatan, hotel, pusat konvensyen, hab kewangan, pusat data, pusat beli-belah Central i-City seluas 1.5 juta kaki persegi dan taman tema.

 

Menjelang akhir 2021, I-Berhad akan menyaksikan penyiapan hotel DoubleTree by Hilton. Hotel ini dijadualkan untuk mengalu-alukan tetamunya pada tahun 2022. – DagangNews.com