Kolaborasi CENDANA-Yayasan Sime Darby sediakan bantuan kepada penggiat seni | DagangNews Skip to main content

Kolaborasi CENDANA-Yayasan Sime Darby sediakan bantuan kepada penggiat seni

Menteri Kewangan Malaysia, Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz turut sama memilih makanan untuk program CENDANA-YSD di pasar raya Lotus, Cheras pada Sabtu.

 

 

KUALA LUMPUR 8 Ogos – Agensi Pembangunan Ekonomi Seni Budaya (CENDANA) dan Yayasan Sime Darby (YSD) meneruskan usaha untuk mengurangkan bebanan ekonomi yang dihadapi oleh pekerja seni budaya sepanjang pandemik COVID-19, melalui Program Bantuan Makanan Artis 2021.

 

Program Bantuan Makanan Artis ini dimulakan pada Mei 2020 untuk membantu pekerja seni budaya Malaysia terutamanya golongan seni persembahan, seni visual, muzik independen dan kraf, di mana pendapatan mereka terjejas disebabkan penutupan sektor dan sekatan sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan pertama (MCO 1.0).

 

Bagi tahun ini, Program ini diteruskan dan sebanyak 1,500 permohonan telah diterima dari komuniti seni budaya. Program ini disokong oleh YSD dengan dana yang sepadan yang diperuntukkan oleh Kerajaan di bawah pakej bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI).

 

Setiap penerima diberi baucar runcit bernilai RM160 (untuk pemohon yang masih bujang) dan RM220 (untuk mereka yang mempunyai keluarga). Fasa pertama dilancarkan pada bulan Jun untuk pekerja seni budaya di kawasan Lembah Klang diikuti oleh Perak dan Pulau Pinang.

 

Fasa kedua berlangsung pada bulan Julai, merangkumi penerima di Sabah, Sarawak, Pahang, Kelantan dan Terengganu. CENDANA dan Yayasan Sime Darby kini dalam proses penyelarasan fasa terakhir yang bakal bermula pada 16 Ogos 2021 dan akan diperluaskan ke negeri Perlis, Kedah, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

 

Menteri Kewangan Malaysia, Tengku Dato’ Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkesempatan bertemu dengan enam penerima Program Bantuan ini di Lotus Cheras.

 

Dalam sesi tersebut, Tengku Zafrul memperoleh maklum balas dan input daripada para penerima bantuan, bagaimana Kerajaan dapat meringankan lagi cabaran yang dihadapi oleh pekerja seni budaya.

 

"Kerajaan telah menyediakan banyak inisiatif untuk menyokong sektor seni budaya di bawah pelbagai pakej bantuan kewangan dan rangsangan ekonomi seperti PENJANA dan PERMAI.

 

Namun, sudah pastinya terdapat ruang bagi organisasi seperti Yayasan Sime Darby untuk memberi sumbangan kepada mereka yang terkesan oleh pandemik ini. Saya memuji dan menghargai penglibatan Yayasan Sime Darby dan mengharapkan juga organisasi lain bakal mengikut jejak Yayasan ini”, kata Tengku Zafrul.

 

Pengerusi MyCreative Ventures, Azmi Mat Said pula berkongsi, tiada sangsi lagi, seni budaya akan tetap menjadi elemen penting yang dapat menyatukan rakyat Malaysia.

 

“Untuk seni budaya mencapai matlamat ini, kami berharap dapat menempatkan industri kreatif secara keseluruhan, di atas landasan pemulihan melalui MyCreative Ventures dan CENDANA.

 

“Peranan melindungi perniagaan dan pekerjaan, mengekalkan dan menghidupkan kembali kemahiran dan bakat bakal diperkukuhkan lagi dengan transformasi kumpulan MyCreatives ke arah meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan dalam industri ‘orange economy’.”

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif YSD, Dr. Yatela Zainal Abidin semenjak tahun lalu, YSD telah bekerjasama dengan CENDANA untuk memberi bantuan yang sangat diperlukan dalam bentuk baucar runcit kepada individu dari sektor seni budaya yang terkesan oleh pandemik COVID-19.

 

"Seni Budaya adalah salah satu tonggak penting YSD dan kami menyaksikan impak pandemik ini ke atas rakan dan benefisiari kami serta kesan mendalam terhadap industri seni budaya. Melalui kerjasama yang amat bermakna dengan CENDANA, YSD telah memberi komitmen sebanyak RM355,600 setakat ini untuk membantu lebih daripada 1,600 individu di seluruh negara, termasuk mereka di Sabah dan Sarawak, ” tambah Yatela

 

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif CENDANA, Puan Izan Satrina turut berkongsi, Laporan CENDANA Impak COVID-19 mengenai Sektor Seni Budaya pada tahun 2020, 92% penggiat seni budaya dan pekerja pentadbiran telah menghadapi impak yang teruk di mana 70% kehilangan sebahagian besar atau keseluruhan pendapatan mereka.

 

Memandangkan cabaran ini ujar beliau, Program Bantuan Makanan Artis yang merupakan kolaborasi amat bermakna di antara CENDANA dan Yayasan Sime Darby, telah diperkenalkan untuk memberi sokongan kepada warga seni yang amat terkesan.

 

“CENDANA tetap komited untuk menyokong pemulihan sektor seni budaya negara. Sehingga kini, kami telah meluluskan dana untuk kira-kira 1,000 penerima manfaat tempatan, mewujudkan peluang pekerjaan untuk lebih daripada 11,000 rakyat Malaysia dan mempertingkatkan kemahiran lebih daripada 13,000 penggiat industri sejak kami mula beroperasi pada lewat tahun 2017.

 

“Pada bulan April 2021, CENDANA telah meluluskan RM10 juta untuk 525 penerima manfaat di samping mencipta lebih daripada 3,000 peluang pekerjaan di kalangan penggiat seni.

 

Di samping itu juga, melalui peruntukan Bajet 2021, kami juga telah mewujudkan lebih dari 2,000 peluang pekerjaan setakat ini.

 

Program dan inisiatif CENDANA bertumpu kepada komuniti yang agak luas - dari artisan, tukang kraf, pengeluar kraf, ‘buskers’, penyanyi veteran, kru teknikal, pekerja produksi, pelakon, penari dan lain-lain.

 

Untuk bantu mengenal pasti dan menyebarkan maklumat mengenai Program Bantuan Makanan Artis ini, persatuan dan badan seperti Penang Arts District (Penang), PORT Ipoh (Perak), Persatuan Seni Persembahan Sabah, SPArKS (Sabah), Sarawak Digital Economy Corporation Bhd, SDEC (Sarawak), PUSAKA (Kelantan), Duyong Arts Community (Terengganu), dan Persatuan Seni Budaya Indera Mahkota (Pahang) telah tampil untuk memberi sokongan mereka. - DagangNews.com