Kerajaan digesa teruskan usaha reformasi subsidi bagi pemulihan ekonomi Malaysia - SERC | DagangNews Skip to main content

Kerajaan digesa teruskan usaha reformasi subsidi bagi pemulihan ekonomi Malaysia - SERC

SERC mencadangkan kerajaan beralih daripada program subsidi akses sejagat kepada program yang disasarkan.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Julai — Pusat Penyelidikan Sosio-Ekonomi (SERC) hari ini menggesa kerajaan untuk bergerak secara berterusan ke arah mereformasi subsidi sebagai sebahagian daripada rancangan berterusannya untuk pemulihan ekonomi Malaysia.

 

Pengarah eksekutifnya Lee Heng Guie berkata ia bukan satu tugas yang mudah kerana kebanyakan kerajaan di seluruh dunia biasanya menghadapi tentangan awam, tetapi menekankan bahawa pembaharuan ini perlu dilakukan.

 

“Banyak kerajaan menghadapi kesukaran untuk memperbaharui subsidi kerana mereka takut mengganggu keseimbangan politik — tindak balas politik.

 

“Apabila pembaharuan subsidi dibuat, pengguna akan merasai tekanan kenaikan harga; ini sering membawa kepada bantahan awam yang meluas.

 

"Jika orang ramai hilang keyakinan terhadap tadbir urus penjimatan subsidi bahan api untuk melaksanakan program yang memberi pampasan kepada isi rumah berpendapatan rendah dan sederhana, orang ramai akan mendapati perbelanjaan yang disasarkan kurang boleh dipercayai, dan akan menentang pembaharuan subsidi," katanya dalam taklimat media hari ini.

 

Antara lain, Lee mencadangkan kerajaan beralih daripada program subsidi akses sejagat kepada program yang disasarkan sambil menghasilkan mekanisme yang komprehensif dan telus untuk mengenal pasti isi rumah miskin dan memberikan faedah.

 

“Kerajaan juga harus memperkenalkan mekanisme penetapan harga automatik dan kenaikan harga secara berperingkat untuk melancarkan pelarasan,” katanya lagi.

 

Beliau berkata keberanian politik yang tinggi diperlukan untuk melaksanakan pembaharuan subsidi, menekankan bahawa menjadikan keseluruhan proses itu telus dan objektifnya jelas boleh membantu mengurangkan rintangan.

 

“Ketelusan dan dialog dengan pihak berkepentingan adalah asas reformasi subsidi dalam menentukan reka bentuk, laluan dan pelaksanaannya.

 

“Penyingkiran subsidi yang dikendalikan dengan baik dan digantikan dengan perbelanjaan sosial yang disasarkan lebih baik untuk isi rumah miskin dan terdedah, menutup ketirisan dan pembaziran, dan pelaburan yang produktif boleh menggalakkan pengurusan fiskal yang mampan dan hasil yang saksama,” katanya.


 

Lee Heng Guie
                                                 Lee Heng Guie

 


Pakar ekonomi itu menambah bahawa orang ramai perlu dimaklumkan tentang mitos yang menyelubungi subsidi, iaitu mengawal harga barangan tertentu meringankan beban kewangan bagi populasi demografi tertentu, tetapi ia datang dengan kos ekonomi dan fiskal.

 

"Subsidi yang tidak mampan boleh meningkatkan defisit bajet, memaksa kerajaan untuk meminjam lebih banyak dan menambah hutang," katanya.

 

Lee menegaskan bahawa subsidi untuk 2022 berjumlah sekurang-kurangnya RM77.7 bilion, yang dianggarkan membentuk 31.2% daripada jumlah hasil Malaysia dan 4.6% daripada KDNK negara.

 

Punca utamanya adalah disebabkan oleh kenaikan harga tenaga dan komoditi, tambahnya.

 

Lee menegaskan bahawa bahagian subsidi kepada jumlah hasil telah meningkat setiap tahun sejak 2012.

 

Beliau memberi amaran bahawa manfaat yang dimaksudkan untuk isi rumah miskin dan berpendapatan rendah lazimnya bersifat regresif kerana sebahagian besar subsidi memanfaatkan peratusan tinggi pengagihan pendapatan.

 

Memetik kajian Kementerian Kewangan, Lee berkata lebih separuh daripada jumlah subsidi di Malaysia telah memberi manfaat kepada mereka yang berada dalam kumpulan pendapatan 20 persentil teratas, juga dikenali sebagai T20.

 

Beliau berkata subsidi juga telah mengurangkan kapasiti fiskal negara kerana sumber kewangan yang besar dibelanjakan untuk subsidi yang mengalihkan peruntukan Belanjawan tahunan kerajaan daripada sektor utama seperti pendidikan, penjagaan kesihatan, infrastruktur dan perumahan.

 

Beliau juga berkata subsidi boleh menggalakkan perbelanjaan membazir dan rasuah.

 

“Apabila harga produk murah dan banyak disubsidi di bawah harga pasaran, ia menggalakkan penggunaan berlebihan dan pembaziran apabila permintaan beralih kepada produk bersubsidi.

 

"Ia mengekalkan pengagihan sumber yang salah ke arah aktiviti ekonomi yang kurang produktif dan kesan alam sekitar," jelasnya.


 

hiasan

 


Beliau berkata pencatutan boleh berakar umbi kerana perniagaan mengambil kesempatan daripada arbitraj ke atas perbezaan harga, yang membawa kepada aktiviti penyorok, pasaran gelap dan penyeludupan merentasi sempadan.

 

Arbitraj ialah istilah perniagaan yang merujuk kepada apabila pelabur berdagang dalam pembelian dan penjualan serentak komoditi dalam dua pasaran berbeza untuk mendapatkan keuntungan.

 

Lee berkata dalam pasaran yang kompetitif, apabila subsidi dan kawalan harga mengekalkan harga di bawah paras pasaran sebenar dan di bawah kos pengeluar, margin keuntungan pengeluar akan terjejas manakala modal pelabur akan meninggalkan industri untuk mencari pulangan yang lebih baik.

 

"Akan ada kurang pelaburan, pengeluaran dan bekalan produk yang disediakan kepada pengguna," katanya. - DagangNews.com