Industri runcit tidak diberi maklumat secukupnya mengenai dasar penamat generasi GEG | DagangNews Skip to main content

Industri runcit tidak diberi maklumat secukupnya mengenai dasar penamat generasi GEG

Pemain industri minta perbincangan dan tangguh pelaksanaan akta. - Gambar hiasan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Sept – Lebih 150 responden daripada industri runcit Malaysia telah berkongsi kebimbangan mereka terhadap pelaksanaan dasar generation endgame (GEG), yang akan mengharamkan penggunaan dan penjualan produk rokok dan vape bagi mereka yang dilahirkan selepas 2007.

 

Maklum balas ini datang daripada tinjauan pendapat yang dijalankan oleh badan pemikir tempatan, Datametrics Research and Information Sdn Bhd (DARE), yang terdiri daripada pandangan daripada pengendali rangkaian runcit utama, petromart dan kedai runcit di Malaysia. Berdasarkan keputusan tersebut, majoriti mereka yang dikaji hanya kurang maklumat dan tidak bersedia untuk pelaksanaan dasar tersebut.


 

dare

 


Kebanyakannya mengetahui butiran GEG (87%) dan memahami langkah yang perlu mereka ambil untuk memastikan pelaksanaan dilaksanakan (73%). Majoriti (81%) menyedari bahawa tanggungjawab untuk menguatkuasakan GEG akan jatuh ke atas mereka, dengan 79% sedar bahawa mereka perlu menyemak kad pengenalan pelanggan mereka.

 

Berdasarkan latar belakang ini, 86% mengatakan bahawa dasar itu akan menambah kerumitan pada perniagaan mereka.

 

Tinjauan itu juga mendedahkan bahawa peruncit belum diberi taklimat atau dirujuk mengenai GEG dan proses dan prosedur pelaksanaannya. 87% menimbulkan kebimbangan bahawa Kerajaan masih belum menjelaskan butiran GEG kepada mereka atau pengurusan mereka, dengan majoriti besar (89%) mengatakan bahawa mereka harus dirujuk sebelum sebarang pelaksanaan dasar.

 

Responden juga percaya bahawa dasar itu tidak akan menghalang orang ramai daripada merokok.

 

Pengarah Urusan DARE Pankaj Kumar berkata, “Kajian kami juga menunjukkan bahawa bukannya berhenti merokok, peruncit percaya bahawa perokok dalam kelompok GEG nanti akan sama ada menggunakan rokok haram (89%), meminta seseorang 'sah' membeli rokok untuk mereka (70%), atau lebih membimbangkan beralih kepada rokok berbahaya lain atau bahan seperti dadah (34%).

 

 

Pankaj Kumar
                        Pankaj Kumar

 


Ini jelas menunjukkan bahawa niat dan tujuan GEG sememangnya akan hilang dan dikalahkan kerana ia lebih mendatangkan kemudaratan daripada kebaikan kepada masyarakat dan industri. Dengan pemahaman ini, 62% responden berkongsi bahawa GEG harus ditangguhkan."

 

“Sedikit lebih separuh (54%) daripada mereka yang dikaji sedar bahawa dasar itu kini sedang disemak oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSSC). DARE berharap ahli jawatankuasa, yang terdiri daripada penggubal undang-undang dari kedua-dua belah pihak, mengambil langkah proaktif untuk mendengar dan melibatkan diri dengan pelbagai pihak berkepentingan yang akan terjejas oleh dasar itu.

 

"Hanya selepas itu, sekiranya PSSC dan Kerajaan mengambil keputusan yang proaktif dan bermaklumat mengenai cara yang betul bergerak ke hadapan, kerana dasar tergesa-gesa akan membawa akibat buruk kepada Malaysia pada masa hadapan,” kata Pankaj.

 

Datametrics Research and Information Sdn Bhd (DARE) ialah sebuah Badan Pemikir atau Institut Dasar yang berpangkalan di Malaysia komited untuk melaksanakan penyelidikan dan advokasi bagi sektor utama yang kritikal kepada ekonomi Malaysia.

 

Ditubuhkan pada 2021, DARE berusaha untuk melaksanakan penyelidikan, analisis dan cadangan dasar yang bebas, berani, berkesan dan boleh diambil tindakan. Pasukan ini terdiri daripada pakar dari pelbagai latar belakang, semuanya dengan tujuan yang sama untuk menyokong penambahbaikan dasar awam bagi pembangunan negara yang mampan. – DagangNews.com