Trend Perniagaan 2024 Berpaksi Perlindungan Data Peribadi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 23 February 2024

Trend Perniagaan 2024 Berpaksi Perlindungan Data Peribadi

 

 

 

Di tengah-tengah evolusi teknologi hari ini, penggunaan alat teknologi seperti platform data pelanggan (CDP) semakin menunjukkan peningkatan. 

Ini dilakukan sebagai usaha syarikat untuk terus mengekalkan daya saing mereka. Pemperibadian dalam menyediakan perkhidmatan adalah strategi penting untuk dilaksanakan. 

Walau bagaimanapun, sebaliknya, terdapat sedikit kebimbangan mengenai sama ada melaksanakan strategi ini, di mana sebenarnya akan menghalang kreativiti pemasar.

Evolusi industri pengiklanan ini mula muncul pada tahun 2000, di mana portal dalam talian seperti AOL dan Yahoo! muncul dengan begitu pantas dan menguasai internet pada masa itu. 

Banyak strategi pengiklanan masih berkisar pada kandungan dan konteks pada masa itu. Konsep industri pengiklanan yang menggunakan data masih di peringkat awal. 

Walau bagaimanapun, konsep ini mendapat momentum untuk berkembang apabila kaedah pengiklanan mula muncul melalui enjin carian. 

Google muncul sebagai enjin carian paling dominan ketika itu, dan menjadi bintang baharu yang menjadi enjin evolusi dalam bidang pengiklanan berasaskan data.

Krisis kewangan yang melanda dunia pada tahun 2008 memberi kesan besar kepada semua bidang, termasuk perniagaan. Syarikat sedang mengurangkan kos pemasaran dengan banyak. Mereka juga berhadapan dengan sumber yang terhad. 

Oleh itu, ramai pemasar beralih kepada menggunakan data dalam strategi pengiklanan mereka. Pada masa itu, kita melihat penggunaan intensif Rangkaian Iklan dan penyepaduan strategi pemasaran melalui pengiklanan paparan yang mengambil kira gelagat dan demografi pengguna yang mereka sasarkan. 

Kemudian strategi pengiklanan terprogram muncul yang lebih telus, fleksibel, dengan sasaran berasaskan khalayak. Popularitinya malah mengatasi Rangkaian Iklan pada masa itu.

Kini kita berada dalam keadaan krisis ekonomi dunia seterusnya, dan menampak trend yang semakin meningkat. Perniagaan kini semakin bergantung pada penggunaan strategi pemasaran berasaskan data.

Akibat dari krisis ekonomi yang berulang ini kita menyaksikan sendiri bagaimana perniagaan yang berasaskan pemasaran dan pengiklanan terus beralih ke arah pemperibadian.

Dan bagaimana strategi pemperibadian yang disediakan oleh ahli pemasaran yang berasaskan data akan menjadi senjata utama bagi perniagaan untuk bertahan di tengah persaingan.

Strategi yang fokus kepada data peribadi yang dipacu data yang beroperasi pada asas ketepatan tinggi merupakan tonggak baharu untuk perniagaan dan telah memberi impak yang luar biasa pada bahagian pemasaran. 

Keseimbangan antara Pemperibadian dan Privasi Data

Perniagaan dikehendaki mengekalkan pematuhan terhadap kerahsiaan data dan peraturan privasi, terutamanya memandangkan peningkatan intensiti serangan siber kini yang berpotensi mencuri data peribadi pengguna. 

Pematuhan terhadap peraturan kerahsiaan data juga tidak terlepas daripada penggunaan pemperibadian.

Jika strategi pemperibadian dilaksanakan dengan betul, ia membolehkan syarikat menyasarkan pengguna dengan kandungan yang berkaitan, tanpa menjejaskan isu privasi data. 

Dengan mematuhi peraturan ketat mengenai keselamatan dan kerahsiaan data, perniagaan dikehendaki dapat mengimbangi pelaksanaan strategi pemperibadian dan privasi data.

Potensi besar yang terkandung dalam melaksanakan strategi pemperibadian ditunjukkan oleh keupayaannya untuk beroperasi secara reaktif mengikut keutamaan pengguna dalam masa nyata. 

Walau bagaimanapun, melaksanakan strategi ini masih menjadi cabaran bagi syarikat.

Walaupun peraturan ketat dan pematuhan peraturan yang berkaitan dengan privasi data hanya 53% daripada pemain dalam perniagaan menyatakan bahawa mereka ingin melabur dalam pengurusan data pelanggan yang lebih baik sebagai tindak balas kepada perubahan yang berlaku mengenai dengan privasi data.

Pemperibadian Meningkatkan Kreativiti dalam Pemasaran

Terdapat keperluan untuk penyelarasan dalam melaksanakan strategi ini, di mana pemperibadian berjalan seiring dengan kreativiti. 

Oleh itu, pemperibadian boleh menjadi pemangkin untuk mencipta kandungan yang semakin relevan dan disasarkan kepada kumpulan pengguna yang sesuai. 

Malah, jenama terbesar di dunia telah berjaya membina kecintaan orang ramai terhadap jenama mereka daripada menggunakan data dengan sewajarnya dan menegakkan elemen keharmonian, dan bukannya melakukannya secara meluas.

Melaksanakan strategi pemperibadian bukanlah penghalang kepada kreativiti pemasar dalam membina kandungan pemasaran yang berkesan. Pengharmonian diperlukan dalam aplikasi kedua-duanya. 

Pemperibadian sebenarnya boleh meningkatkan dan menyemarakkan kreativiti pemasar syarikat.

Pemperibadian ialah alat penting bagi perniagaan untuk terus meningkatkan daya saing mereka, terutamanya apabila ekonomi dunia mengalami perubahan dinamik seperti hari ini. 

Pelaksanaan strategi pemperibadian harus memberi tumpuan kepada cara mengoptimumkan penjimatan kos dan meningkatkan keuntungan perniagaan, serta pematuhan kepada peraturan privasi data.- DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags