Tengku Ahmad Badli Shah dilantik semula sebagai naib pengerusi persatuan bank Islam Adfimi untuk 2025-2027 | DagangNews Skip to main content

Tengku Ahmad Badli Shah dilantik semula sebagai naib pengerusi persatuan bank Islam Adfimi untuk 2025-2027

Oleh Nurul Hanis Izmir / Bernama

RIYADH 29 April - Presiden dan ketua pegawai eksekutif Agrobank Tengku Ahmad Badli Shah Raja Hussin dilantik semula sebagai naib pengerusi Persatuan Institusi Kewangan Pembangunan Nasional di Negara Anggota Bank Pembangunan Islam (Adfimi) dari 2025-2027.

 

Beliau dilantik buat pertama kali sebagai naib pengerusi Adfimi pada 2 Jun 2022, semasa mesyuarat agung ke-39 persatuan itu, selama tiga tahun.

 

Beliau berkongsi perkara ini dengan Bernama dan RTM semasa hari kedua mesyuarat tahunan Kumpulan Bank Pembangunan Islam (IsDB) 2024 dan sambutan jubli emas di sini pada Ahad.

 

“Saya mengalu-alukan pemilihan semula saya sebagai naib pengerusi dan ahli jawatankuasa pengurusan Adfimi, yang secara tidak langsung menunjukkan kepercayaan yang diberikan oleh Adfimi dan IsDB terhadap Agrobank khususnya, dan Malaysia amnya.

 

“Dengan ini, kita boleh bersama-sama menerajui Persatuan Institusi Kewangan Pembangunan Nasional dari kalangan negara anggota IsDB untuk mencapai objektif penubuhan,” katanya.

 

Antara objektif penubuhan IsDB adalah untuk memainkan peranan dalam membawa institusi kewangan pembangunan negara anggota ke arah kerjasama yang erat melalui kerjasama perdagangan, pelaburan dan perkhidmatan kewangan, serta aktiviti lain yang berkaitan untuk meningkatkan lagi pembangunan, khususnya dalam bidang ekonomi dan kewangan Islam.

 

Terdahulu, beliau merasmikan dan memberikan ucapan perasmian semasa mesyuarat agung Adfimi ke-41, di mana beliau mengetengahkan tiga isu kritikal yang sangat penting kepada pertumbuhan dan pembangunan negara anggota IsDM, iaitu keselamatan makanan, kemampanan dalam pertanian, dan pemangkin. peranan kewangan Islam.

 

Adfimi memulakan operasinya pada September 1987 di Istanbul, Türkiye.

 

Penubuhannya adalah untuk meningkatkan keberkesanan institusi kewangan pembangunan (DFI) dan bank dengan menyediakan peluang kepada ahli DFI untuk bekerjasama dan berjaya membangunkan kepakaran, bertukar idea dan pengalaman yang saling menguntungkan. - DagangNews.com