Tan Sri Lim Kang Hoo cadang susun semula syarikat miliknya jadi konglomerat pembinaan, pembangunan hartanah, infrastruktur & perladangan | DagangNews Skip to main content

Tan Sri Lim Kang Hoo cadang susun semula syarikat miliknya jadi konglomerat pembinaan, pembangunan hartanah, infrastruktur & perladangan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Sept – Tan Sri Lim Kang Hoo, atas keupayaan peribadinya sebagai pemegang saham utama Ekovest Berhad (Ekovest), Knusford Berhad (Knusford), Iskandar Waterfront Holdings Sdn Bhd (IWH) dan Iskandar Waterfront City Berhad (IWCity), hari ini telah memaklumkan surat cadangan untuk menyampaikan hasratnya untuk melaksanakan cadangan penyusunan semula, rasionalisasi dan penggabungan melibatkan syarikat-syarikat tersebut, untuk pertimbangan Lembaga Pengarah masing-masing.

 

Ekovest memiliki kira-kira 62% daripada PLS Plantations Berhad (PLS).

 

Cadangan itu bertujuan untuk menyelaraskan, menyusun semula, merasionalisasi dan menggabungkan perniagaan dan aset yang kini dimiliki dan dikawal oleh beliau dan individu yang bertindak secara bersama, melalui pelbagai syarikat tersenarai awam dan tidak tersenarai ini, serta mengkonsolidasi pegangan langsung saham beliau dalam pelbagai syarikat.

 

Cadangan itu akan mengubah kumpulan Ekovest yang semakin besar, menjadi konglomerat perkongsian awam-swasta yang tersenarai di Malaysia, dengan kepentingan dalam pembinaan, pembangunan hartanah, infrastruktur dan perladangan.

 

Selain itu, cadangan itu bertujuan untuk mengurangkan sebarang konflik kepentingan yang berpotensi dan spekulasi yang berkaitan dengan keserasian kepentingan Lim, sebagai pemegang saham utama syarikat.

 

Menurut kenyataan media beliau hari ini, cadangan itu juga akan menghapuskan banyak transaksi berulang pihak sedia ada dan kebimbangan tentang penentuan harga perpindahan di antara syarikat-syarikat ini.

 

Selepas penyempurnaan cadangan, struktur korporat sasaran Ekovest adalah seperti berikut:


 

ekovest

 

 

Cadangan pertama melibatkan penggabungan yang diunjurkan di antara perniagaan pembinaan Ekovest dan Knusford, di mana Knusford memperoleh keseluruhan modal saham terbitan Ekovest Construction Sdn Bhd - anak syarikat milik penuh Ekovest. Pertimbangan pembelian yang akan dibayar oleh Knusford kepada Ekovest dicadangkan melalui penerbitan saham biasa baru dalam Knusford pada harga terbitan yang disarankan iaitu RM0.60 untuk setiap saham baru Knusford.

 

Cadangan kedua melibatkan pengambilalihan yang diunjurkan oleh Ekovest terhadap empat bidang tanah seluas kira-kira 17 ekar. Aset tanah ini terletak di Johor Bahru, dan dirancang untuk dua (2) Pembangunan Berorientasikan Transit (TOD) yang berpotensi di sepanjang laluan Sistem Transit Pantas Johor Bahru-Singapura. Pertimbangan pembelian yang akan dibayar oleh Ekovest kepada penjual TOD 2 & TOD 3 dicadangkan melalui pembayaran gabungan tunai dan penerbitan saham biasa baru dalam Ekovest, pada harga terbitan yang disarankan iaitu RM0.60 bagi setiap saham baru Ekovest.

 

Cadangan ketiga ialah pembelian yang dicadangkan oleh Ekovest terhadap sekurang-kurangnya 51% atau lebih daripada saham yang dikeluarkan oleh Credence Resources Sdn Bhd (Credence), yang pada masa ini memegang 63.13% kepentingan ekuiti dalam IWH, yang seterusnya memegang 34.29% kepentingan ekuiti dalam IWCity. Pertimbangan pembelian yang akan dibayar oleh Ekovest kepada penjual Credence dicadangkan akan dibayar melalui penerbitan saham biasa baru dalam Ekovest, pada harga terbitan yang disarankan iaitu RM0.60 bagi setiap saham baru Ekovest.

 

Cadangan keempat ialah penggabungan yang dicadangkan terhadap hartanah dan aset IWH dan IWCity menjadi satu entiti tunggal, melalui pembelian oleh IWCity terhadap seluruh saham yang dikeluarkan oleh semua anak syarikat langsung sedia ada IWH. Pertimbangan pembelian yang akan dibayar oleh IWCity kepada IWH dicadangkan akan dibayar melalui penerbitan saham biasa baru dalam IWCity kepada IWH pada harga terbitan yang disarankan iaitu RM0.80 bagi setiap saham baru IWCity.

 

"Pelbagai cadangan korporat ini tidak bertujuan untuk menjadi syarat atau menjadi syarat antara satu sama lain, dan akan dilaksanakan secara berasingan dan bebas, jika diputuskan sesuai oleh Lembaga Pengarah syarikat-syarikat berkenaan," kata beliau.

 

Lim berkata, memandangkan perniagaan teras adalah serupa bagi syarikat itu, cadangan itu bertujuan untuk menyatukan aset, sumber, dan keupayaan pihak masing-masing melalui Ekovest, dengan tujuan untuk memperkukuhkan prestasi, daya saing, dan kelestarian konglomerat yang lebih besar ini. - DagangNews.com