Taman Perindustrian Samalaju di Bintulu terus raih FDI, terbaharu firma teknologi solar China, LONGi labur RM1.3 bilion | DagangNews Skip to main content

Taman Perindustrian Samalaju di Bintulu terus raih FDI, terbaharu firma teknologi solar China, LONGi labur RM1.3 bilion

KUALA LUMPUR 30 Okt - Taman Perindustrian Samalaju di Bintulu kekal sebagai destinasi pilihan pelaburan langsung asing dengan kejayaan menarik lebih RM52 bilion dalam jumlah pelaburan.

 

Pelabur terbaharu ialah firma teknologi solar China, LONGi Green Energy Technology Co Ltd, yang akan melabur RM1.3 bilion dalam kilang pembuatan jongkong monohabluran.

 

Loji baharu itu, yang mempunyai kapasiti reka bentuk enam gigawatt (GW), dijangka memulakan operasi komersial pada suku pertama 2024 (1Q24).

 

Baru-baru ini, Timbalan Premier Sarawak merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan melakukan majlis pecah tanah bagi projek loji baharu itu.

 

 

parafrasa

 

 

Ini akan menjadi kemudahan pembuatan kedua LONGi di Sarawak, selepas kilang pertamanya di Taman Teknologi Tinggi Sama Jaya, Kuching.

 

LONGi dua minggu lalu juga telah memulakan operasi loji modul solar (fasa satu) di Serendah, Selangor dengan kapasiti 2.8GW.

 

Projek dua fasa itu, yang mempunyai gabungan kapasiti 8.8GW, dianggarkan menelan belanja RM1.8 bilion.

 

 

longi

 

Menurut Awang Tengah, pelabur asing dan tempatan akan datang ke Taman Perindustrian Sama Jaya, yang ditubuhkan di bawah Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak atau Score pada 2008, berikutan dasar mesra pelaburan kerajaan negeri.

 

Operasi industri di sana dikuasakan oleh tenaga hidro boleh diperbaharui yang diambil daripada empangan Bakun 2,400MW dan 944MW Murum.

 

Pelabur intensif tenaga utama di Taman Perindustrian Samalaju termasuk pelebur aluminium bersepadu terbesar di Asia Tenggara Press Metal Aluminium Holdings Bhd, OM Holdings Ltd, Pertama Ferroalloys Sdn Bhd dan Sakura Ferroalloys Sdn Bhd, yang masing-masing memiliki dan mengendalikan loji ferroaloi dan pengeluar polisilikon , OCIM Sdn Bhd.

 

Awang Tengah berkata pelaburan utama oleh industri ini telah mewujudkan limpahan ekonomi yang luas untuk ekonomi tempatan.

 

Pada 2022, industri di Samalaju merekodkan jumlah jualan eksport kira-kira RM18.4 bilion dan menjana gaji RM532 juta untuk lebih 8,000 pekerja, di mana 83% daripadanya adalah warga tempatan.

 

Bagi memenuhi peningkatan permintaan air dan elektrik daripada industri, beliau berkata bekalan air sedia ada ke Taman Perindustrian Samalaju akan dinaikkan kepada 200 juta liter sehari (MLD) menjelang 2026 daripada 80 JLH semasa.

 

“Projek sambungan air itu kini sedang dalam penyediaan tender dan kerja-kerja dijangka bermula pada suku kedua 2024,” tambahnya.

 

Awang Tengah berkata Petroleum Sarawak Bhd atau Petros milik kerajaan negeri sedang melaksanakan projek saluran paip Samalaju yang akan menghantar sehingga 300 juta kaki padu standard sehari (mmscf/d) gas asli kepada industri melalui saluran paip.

 

 

samalaju

 

 

Saluran paip itu dijangka siap pada 4Q25 dan Petroliam Nasional Bhd telah bersetuju untuk membekalkan 150 mmscf/d gas kepada Samalaju.

 

Bagi meningkatkan bekalan kuasa, Awang Tengah berkata Sarawak Energy Bhd (SEB) sedang membina loji kuasa kitaran gabungan 1,000MW, yang dijangka menjana kuasa pertama pada 2026.

 

Dengan semua projek itu, Awang Tengah berkata kerajaan Sarawak akan terus meningkatkan usaha untuk menarik dan memudahkan pelaburan yang lebih berkualiti ke Taman Perindustrian Samalaju, yang disokong oleh Pelabuhan Perindustrian Samalaju yang dibina khas untuk memudahkan import bahan mentah dan eksport. produk siap daripada industri.

 

Bagi pembangunan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), Awang Tengah berkata kementeriannya kini sedang melaksanakan projek kluster PKS seluas 100 hektar di Taman Perindustrian Samalaju.

 

Projek itu akan dilaksanakan dalam 10 fasa, dengan dua fasa pertama meliputi 16.4 hektar apabila siap.

 

Projek itu melibatkan infrastruktur asas seperti akses jalan raya dan sistem perparitan, pencawang SEB dan parit bawah tanah kabel Telekom Malaysia Bhd. Tangki air bertingkat tinggi juga akan disediakan. - DagangNews.com