Solarvest dapat kontrak pasang solar di 300 stesen Petronas setelah syarikat Bumiputera gagal terpilih | DagangNews Skip to main content

Solarvest dapat kontrak pasang solar di 300 stesen Petronas setelah syarikat Bumiputera gagal terpilih

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 15 Mac - Ada syarikat Bumiputera dimasukkan ke dalam projek pemasangan sistem tenaga solar di lebih 300 stesen Petronas di seluruh negara, namun proses pemilihan tidak menyebabkan mereka berjaya, kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Tan Sri Tengku Muhammad Taufik.

 

Beliau berkata, pelantikan unit Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd untuk projek pemasangan sistem tenaga solar di lebih 300 stesen Petronas di seluruh negara adalah berdasarkan merit.

 

Menurutnya, terdapat piawaian teknikal dan hasil didorong tarikh akhir yang membawa kepada pemilihannya untuk kontrak turnkey.

 

 

 

 

"Saya bersetuju dalam kontrak baru-baru ini terdapat pakej yang diberikan kepada Solarvest tetapi bagi pihak Gentari dan Petronas Dagangan, saya ingin menegaskan bahawa pemilihan itu berdasarkan merit. Ia adalah kontrak turnkey, luar skala dan perlu dihantar dalam tempoh jangka masa.

 

"Kami memang memasukkan pemain Bumiputera daripada senarai yang dijana oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) tetapi malangnya proses pemilihan tidak menyebabkan mereka berjaya," katanya pada taklimat akhbar di sini hari ini.

 

Beliau menambah bergerak ke hadapan, kumpulan itu akan bekerja lebih erat untuk membolehkan konsortium yang lebih kecil dan mengubah strategi kontraknya.

 

"Saya sudah dimaklumkan bahawa terdapat perbincangan untuk mencadangkan pendekatan konsortium daripada melihat kepada satu pembekal tunggal," katanya.

 

Mengenai nilai kontrak, Tengku Taufik berkata ia tidak bernilai ratusan juta seperti yang didakwa pihak tertentu.

 

"Kontrak ini jauh lebih kecil daripada ratusan juta,” tambahnya.

 

Solarvest Energy telah dilantik oleh Gentari Renewables Sdn Bhd untuk memasang sistem tenaga solar di lebih 300 stesen Petronas di seluruh Malaysia menjelang 2027, lapor New Straits Times.

 

Dijadualkan bermula pada April 2024, projek itu akan melibatkan pemasangan lebih 5.4 megawatt (MWp) kapasiti solar di 300 stesen Petronas.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pintare ambil serius isu penganugerahan kontrak jutaan ringgit kepada syarikat bukan Bumiputera

 

Menurut laporan media, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia mempersoalkan komitmen Petronas untuk mengangkat agenda Bumiputera selepas ia melantik Solarvest Energy.  - DagangNews.com