Peguam Sreesanthan dibenarkan mencabar hukuman penalti sivil SC atas dakwaan perdagangan orang dalam  | DagangNews Skip to main content

Peguam Sreesanthan dibenarkan mencabar hukuman penalti sivil SC atas dakwaan perdagangan orang dalam 

PUTRAJAYA 26 April - Panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan pada Khamis memberikan kebenaran (kebenaran) untuk peguam Datuk Sreesanthan Eliathamby mendapat merit rayuannya bagi penalti sivil RM1 juta yang dikenakan ke atasnya kerana dagangan orang dalam (insider trading) saham Worldwide Holdings Bhd pada 2006.

 

Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat, yang mengetuai panel itu, memberikan kebenaran untuk persoalan undang-undang ditentukan oleh mahkamah tertinggi.

 

"Pihak mahkamah sebulat suara dalam keputusannya, dan kami memberikan perintah dari segi terma," kata Tengku Maimun.

 

Beliau bersidang bersama Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Abdul Rahman Sebli dan hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Nordin Hassan dalam membuat keputusan sebulat suara.

 

Dengan itu, merit rayuan Sreesanthan akan didengar pada tarikh lain oleh mahkamah tertinggi.

 

 

Datuk Sreesanthan Eliathamby
          Datuk Sreesanthan Eliathamby

 

 

Sreesanthan telah diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar Suruhanjaya Sekuriti RM1.99 juta, iaitu tiga kali ganda keuntungan yang diperoleh hasil daripada dagangan orang dalam berserta penalti sivil RM1 juta dan dilarang menjadi pengarah mana-mana syarikat tersenarai. selama 10 tahun mulai 18 Nov 2020.

 

Keputusan Mahkamah Tinggi itu disahkan oleh Mahkamah Rayuan pada 6 Sept 2022 yang menyebabkan rayuan ini.

 

Sreesanthan memperoleh sejumlah 600,000 saham Seluruh Dunia antara 7 Jun dan 11 Julai 2006 semasa memiliki maklumat material bukan awam berkaitan cadangan penswastaan Worldwide oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

 

Pada masa itu, Sreesanthan adalah rakan kongsi kanan dalam sebuah firma guaman yang terlibat untuk bertindak sebagai penasihat undang-undang bagi cadangan penswastaan Worldwide.

 

Dalam prosiding Khamis, Sreesenthan diwakili oleh Datuk Gurdial Singh Nijar dan Gopal Sreenevasan manakala SC diwakili peguam SM Shanmugam.

 

Gurdial berhujah bahawa kebenaran perlu diminta daripada Peguam Negara sebelum SC boleh memulakan tindakan sivil dengan alasan bahawa sebarang prosiding termasuk yang sivil memerlukan kebenaran daripada pihak pendakwa raya.

 

ARTIKEL BERKAITAN Mahkamah Rayuan tolak rayuan Dato’ Sreesanthan atas kesalahan Insider Trading saham Worldwide Holdings 

 

Beliau berhujah kerana bagi dagangan orang dalam di bawah Akta Perindustrian Sekuriti 1983 yang lama dikenakan tindakan jenayah manakala Akta Perkhidmatan Pasaran Modal 2007 yang lebih baharu yang memberikan tindakan sivil, persetujuan daripada AG perlu dijadikan keperluan.

 

Di samping itu, Gopal berhujah mengenai soalan sama ada dalam menentukan perdagangan orang dalam, defendan tertakluk kepada liabiliti ketat dalam memiliki maklumat, atau bukti bahawa bukan sahaja dia mempunyai maklumat dan berhasrat untuk menggunakan maklumat itu dan sama ada tindakan yang dipersoalkan untuk memperoleh saham telah dibuat pada masa pengambilalihan atau selepas pengambilalihan.

 

Soalan-soalan ini yang mereka hujahkan akan memberi manfaat kepada mahkamah tertinggi untuk menentukan kerana kedudukan sedemikian adalah jelas di Singapura di mana persetujuan sedemikian diperlukan daripada AG dalam kes sivil mengenai perdagangan orang dalam dan bahawa pada masa ini di mahkamah di Malaysia, mereka menerima pakai liabiliti yang ketat, dan bukti mempunyai maklumat dan bertujuan untuk menggunakannya dalam menentukan perdagangan orang dalam.

 

Shanmugam berhujah bahawa persetujuan Peguam Negara tidak diperlukan dalam prosiding sivil dan bahawa mahkamah di bawah, iaitu Mahkamah Tinggi boleh menentukan mana yang akan diterima pakai dalam memutuskan kes untuk perdagangan orang dalam. - DagangNews.com