Minyak sawit banyak faedah kepada kesihatan, tingkatkan kualiti produk makanan | DagangNews Skip to main content

Minyak sawit banyak faedah kepada kesihatan, tingkatkan kualiti produk makanan

CCC mahu menghapuskan salah anggap orang ramai mengenai minyak sawit dan mengetengahkan sumbangan positifnya kepada kesihatan dan pemakanan. - Infografik BERNAMA
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 April – Pusat Pilihan Pengguna (CCC) yang merupakan kumpulan advokasi pengguna bukan berasaskan keuntungan, menjelaskan manfaat kesihatan minyak sawit dan peranannya dalam meningkatkan kualiti pemakanan produk makanan.

 

Walaupun terdapat tanggapan salah mengenai kesannya terhadap kesihatan, CCC berkata minyak sawit menawarkan banyak faedah dan berfungsi sebagai bahan serba guna dan penting dalam industri makanan Malaysia.

 

CCC menekankan fakta bahawa minyak sawit kaya dengan tokotrienol, sejenis vitamin E dengan sifat antioksidan yang kuat yang membantu melindungi sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.

 

Kajian oleh Persatuan Pemakanan Malaysia telah menunjukkan minyak sawit mengandungi Vitamin E yang dikenali sebagai tokol - terdiri daripada tokoferol dan tokotrienol - serta karotenoid, yang merupakan komponen penting untuk pemakanan sihat yang menyokong kesihatan jantung, mengurangkan keradangan, dan meningkatkan fungsi kognitif, antara faedah lain.

 

Wakil CCC, Tarmizi Anuwar berkata, CCC mahu menghapuskan salah anggap orang ramai mengenai minyak sawit dan mengetengahkan sumbangan positifnya kepada kesihatan dan pemakanan.

 

 

Tarmizi Anuwar
                                  Tarmizi Anuwar

 

 

"Bertentangan dengan kepercayaan yang popular sesetengah pihak, minyak sawit sebenarnya tidak berbahaya apabila diambil sebagai sebahagian daripada diet seimbang. Malah, nutrisi yang terkandung di dalam minyak sawit menjadikannya tambahan yang berharga kepada produk makanan,” kata beliau.

 

Tambahan pula, minyak sawit bebas kolesterol dan mengandungi nisbah lemak tepu yang seimbang, monotepu dan politaktepu, menjadikannya pilihan yang sesuai untuk individu yang mencari alternatif yang sihat kepada minyak terhidrogenasi dan lemak trans, kata CCC.

 

Tarmizi berkata, minyak sawit digunakan secara meluas dalam produk makanan kerana kestabilan dan serba guna, menjadikannya bahan yang ideal untuk memasak, membakar dan pemprosesan makanan.

 

"Keupayaannya untuk menahan suhu tinggi tanpa merosakkan atau menjadikannya produk yang berbahaya adalah mengapa ia menjadi pilihan utama bagi pengeluar makanan,” ujarnya.

 

 

sawit

 

 

Tarmizi berkata, walaupun maklumat yang salah berterusan disebarkan, terdapat bukti saintifik yang menyokong keselamatan dan faedah pemakanan penggunaan minyak sawit.

 

Dengan merungkai salah anggap ramai dan menyebarkan fakta, CCC mahu mendorong pengguna untuk membuat pilihan termaklum tentang tabiat pemakanan dan pilihan makanan mereka. - DagangNews.com

 

CCC mewakili pengguna di lebih 100 negara di seluruh dunia. CCC memantau dengan teliti aliran kawal selia di Ottawa, Washington, Brussels, Geneva dan kawasan panas peraturan lain serta memaklumkan serta mengaktifkan pengguna untuk memperjuangkan #PilihanPengguna. Ketahui lebih lanjut di consumerchoicecenter.org.