KNM akan merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tolak lanjutan perintah sekatan | DagangNews Skip to main content

KNM akan merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tolak lanjutan perintah sekatan

KUALA LUMPUR 6 Nov - KNM Group Bhd akan merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonannya untuk melanjutkan perintah sekatan terhadap pemiutangnya.

 

Dalam pada itu, kumpulan itu telah diberikan perintah sekatan sementara di bawah Injunksi Erinford, katanya dalam makluman di Bursa Malaysia bertarikh 2 November.

 

KNM telah memperoleh perintah sekatan terhadap pemiutangnya sejak 15 Dis 2022, yang kemudiannya dilanjutkan kepada 14 Ogos 2023, serentak dengan permohonan mahkamahnya untuk mengadakan mesyuarat bagi mempertimbangkan cadangan skim pengaturan.

 

Pada Ogos, pemiutang skim KNM telah dihalang daripada mengambil tindakan terhadap syarikat itu melalui perintah interim oleh mahkamah sehingga pelupusan permohonannya untuk melanjutkan perintah sekatan sebenar — yang telah ditolak oleh mahkamah pada Khamis.

 

Tarikh akhir awal KNM untuk menyerahkan pelan penyusunan Nota Amalan 17 adalah pada 7 November 2023, namun ia telah mengemukakan permohonan pada 30 Okt lalu melanjutkan tarikh akhir selama setahun kepada 30 Okt 2024.

 

Syarikat itu terjerumus ke dalam PN17 pada akhir Oktober 2022 kerana liabiliti semasanya melebihi aset semasanya, selepas urus niaga gagal untuk melupuskan pengeluar jentera Jermannya Borsig Gmbh untuk mengurangkan hutangnya, yang sebahagiannya terlepas pembayaran seawal November 2021.

 

Pada akhir Jun, KNM mempunyai pinjaman jangka pendek dan panjang masing-masing berjumlah RM1.08 bilion dan RM96 juta, berbanding tunai RM235.56 juta. Jumlah ekuiti berjumlah RM772.36 juta termasuk rizab negatif RM1.21 bilion.

 

Kumpulan itu mempunyai aset bersih RM772.36 juta atau 19 sen sesaham, berdasarkan asas saham terkininya sebanyak 4.045 bilion saham pada 7 Jun. Ini termasuk RM450.39 juta muhibah di bawah aset bukan semasanya. - DagangNews.com