Foo Ken Nee dilantik sebagai CEO baharu Pecca | DagangNews Skip to main content

Foo Ken Nee dilantik sebagai CEO baharu Pecca

Foo Ken Nee

KUALA LUMPUR 2 Jun - Pembuat upholsteri kulit automotif, Pecca Group Berhad (Pecca) mengumumkan pelantikan Foo Ken Nee sebagai Ketua Pegawai Eksekutifnya berkuat kuasa semalam.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Pecca berkata, Foo mempunyai pengalaman lebih 20 tahun dalam beberapa industri utama iaitu farmaseutikal dan penjagaan kesihatan pengguna, audit dan khidmat nasihat korporat, pembuatan dan pengedaran rantaian bekalan. 

 

Sebelum ini, beliau merupakan Pengarah Eksekutif Tropicana Golf & Country Resort Berhad dan bertanggungjawab ke atas pembangunan perniagaan baharu, operasi strategik dan pengurusan kewangan yang melibatkan pelbagai sektor industri.

 

Sebelum menyertai Tropicana, Foo berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Kewangan Pecca dari Januari 2019 hingga Mei 2021. Beliau juga pernah memegang jawatan kepimpinan kanan sebelum ini di beberapa syarikat multinasional seperti Pfizer, Zoetis, Zuellig Pharma dan PricewaterhouseCoopers. 

 

Pengarah Urusan Pecca Group Berhad, Datuk Kelvin Teoh Hwa Cheng berkata, pelantikan itu mencerminkan komitmen mereka untuk memacu pertumbuhan strategik dan peluang pengembangan kumpulan, serta mengekalkan kedudukan sebagai pemain upholsteri kulit automotif terbesar di Malaysia. 

 

"Foo membawa bersamanya cerapan pasaran yang tidak ternilai dan pengalaman mendalam dalam banyak industri ke Pecca. Oleh itu, kami yakin di bawah kepimpinan beliau, perniagaan kami akan muncul lebih kukuh dan mencapai kejayaan yang lebih besar pada tahun-tahun akan datang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Dalam pada itu, Foo pula berkata, beliau berbesar hati mendapat peluang untuk memimpin syarikat tersebut. 

 

"Misi pertama saya di sini adalah untuk menghidupkan semula rancangan pengembangan oleh Pecca yang dihentikan akibat pandemik, yang melibatkan pembelian sebidang tanah perindustrian di Serendah untuk membina dan membina kemudahan pembuatan kedua untuk operasi kumpulan. 

 

"Saya juga akan mencari peluang perniagaan baharu yang boleh meningkatkan prospek perniagaan automotif semasa, terutamanya dalam penerbangan, eksport luar negara dan pasaran runcit tempatan (penggantian tempat duduk kulit)," katanya.

 

Terdahulu, Pecca juga telah melantik Yeo Bee Hwan sebagai Ketua Pegawai Kewangan (CFO) baharunya pada 18 April 2022. 

 

Beliau mempunyai pengalaman luas selama 28 tahun dalam bidang korporat, operasi, pembuatan, pengurusan kewangan, pengurusan risiko, perbendaharaan dan pengurusan pembiayaan, audit dan perancangan cukai melalui penglibatan dalam konglomerat, multinasional dan kumpulan tersenarai awam merentas pelbagai industri. - DagangNews.com