Datasonic raih anugerah Syarikat Keselamatan Siber berprestij Tahun 2023 oleh Cybersecurity Malaysia untuk kali kedua | DagangNews Skip to main content

Datasonic raih anugerah Syarikat Keselamatan Siber berprestij Tahun 2023 oleh Cybersecurity Malaysia untuk kali kedua

Fahmi Fadzi (dua dari kiri) menyampaikan Syarikat Keselamatan Siber Tahun 2023 kepada Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah pada majlis Anugerah Keselamatan Siber Malaysia anjuran CyberSecurity Malaysia di Kuala Lumpur pada 16 Ogos 2023. - Gambar Datasonic
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 Ogos – Datasonic Group Berhad, satu daripada penyedia penyelesaian ICT bersepadu berkaitan keselamatan yang paling terkemuka di Malaysia, merangkul Anugerah Keselamatan Siber Malaysia 2023 yang berprestij untuk kategori Syarikat Keselamatan Siber Tahun 2023.

 

Anugerah ini adalah kali kedua Kumpulan menerima pengiktirafan tersebut dan pencapaian luar biasa ini adalah bukti komitmen Datasonic yang tidak berbelah bahagi terhadap kecemerlangan, rekod prestasi yang luar biasa dan dedikasi yang konsisten untuk meningkatkan standard keselamatan global.

 

Anugerah tersebut disampaikan oleh Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzi kepada Pengerusi Eksekutif Datasonic Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah pada majlis Anugerah Keselamatan Siber Malaysia anjuran CyberSecurity Malaysia di Kuala Lumpur, malam tadi. 

 

Turut hadir ialah Presiden/CEO Datuk Hanifah Noordin dan ahli-ali lembaga pengarah serta pengurusan kanan Datasonic.

 

Kejayaan pertama Datasonic di Anugerah Keselamatan Siber Malaysia adalah pada 2018 dan kemenangan terbaharunya ini menekankan usaha berterusan syarikat dalam memacu inovasi untuk terus meningkatkan kelebihan daya saing.

 

Selain itu, anugerah ini juga menjadi bukti kepada dedikasi dan usaha Kumpulan dalam memastikan langkah keselamatan yang teguh untuk semua produk dan penyelesaian kami, terutamanya untuk aktiviti teras kami berkaitan dengan Pasport Malaysia, MyKad dan kad kewangan.

 

Dengan lebih banyak negara di seluruh dunia yang menerima pendigitalan, komitmen kami bukan sahaja sejajar dengan trend ini tetapi juga menerajui usaha Malaysia ke arah ini. Platform digital kami membawa pensijilan EAL2+, menonjolkan keupayaannya untuk melindungi, mengukuhkan dan menegakkan integriti data, memastikan perlindungan semasa kami menavigasi landskap digital.

 

Mengulas mengenai kemenangan anugerah itu, Pengerusi Eksekutif Datasonic Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah berkata, “Kami sangat teruja untuk sekali lagi menerima Anugerah Keselamatan Siber Malaysia yang berprestij untuk Syarikat Keselamatan Siber Tahun Ini".


 

Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah
Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah


 


"Pengiktirafan ini menunjukkan komitmen yang tidak berbelah bahagi pasukan kami terhadap inovasi dan kebolehsuaian kepada ruang teknologi yang sentiasa berubah.

 

"Pencapaian itu bukan sahaja mencerminkan pencapaian kami tetapi juga dedikasi kami untuk menolak sempadan teknologi untuk memberikan nilai yang luar biasa kepada pelanggan kami dan mengukuhkan keselamatan negara dalam dunia digital yang semakin saling berkaitan,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

“Lebih penting lagi, kemenangan ini memberikan motivasi yang lebih besar untuk Kumpulan terutamanya pasukan penyelidikan dan pembangunan dalaman (R&D) kami, yang kami akan terus melabur dalam bidang ini. Pada masa yang sama, kami telah memulakan penggunaan kad pekerja asing (i-Kad) bulan ini dengan tumpuan segera kami ditetapkan untuk menangani tunggakan sedia ada dengan cekap dan memproses pengeluaran i-Kad baharu dengan segera.

 

“Seiring dengan itu, aplikasi penguatkuasaan juga berjaya dibangunkan oleh bahagian R&D kami mengikut prosedur Kerajaan. Pembangunan aplikasi ini telah terbukti penting dalam mendapatkan anugerah terbilang ini. Oleh itu, kami juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan tahniah kepada Jabatan Imigresen Malaysia (“JIM”) kerana memenangi anugerah Projek Terbaik pada acara yang sama untuk projek Digital i-Kad, yang meningkatkan penyampaian perkhidmatan awam melalui pendigitalan dan menawarkan perkhidmatan penting. maklumat keselamatan untuk pekerja asing.”


 

datasonic
Tengku Dato’ Seri Abu Bakar Ahmad bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah (enam dari kiri) dan Datuk Hanifah Noordin bersama Ahli Lembaga Pengarah serta pengurusan kanan Datasonic.

 


“Melihat ke hadapan, tinjauan Datasonic terus menjanjikan apabila kami memulakan fasa pertumbuhan baharu yang disokong oleh pelan strategik dan buku pesanan sihat kami sebanyak RM339 juta (sehingga akhir Mac 2023),” katanya.

 

Anugerah Keselamatan Siber Malaysia ialah acara keselamatan siber yang dianjurkan oleh CyberSecurity Malaysia yang disahkan oleh Kementerian Komunikasi dan Digital. Anugerah itu telah ditubuhkan dengan tujuan murni untuk mengiktiraf sumbangan luar biasa yang dibuat oleh kedua-dua individu dan organisasi ke arah memperkukuh landskap keselamatan siber dan maklumat Malaysia.

 

Lebih daripada sekadar pujian, Anugerah Keselamatan Siber Malaysia berfungsi sebagai mercu tanda untuk menyinari usaha pakar keselamatan maklumat, PKS tempatan dan syarikat global. Di luar pengiktirafan, anugerah itu bertujuan untuk menyemarakkan semangat inovasi dan memupuk kerjasama strategik dalam sektor keselamatan dan ICT tempatan, sekali gus menggariskan peranan penting yang dimainkan oleh keselamatan maklumat dalam memupuk sfera ICT dinamik Malaysia - DagangNews.com