Bursa Malaysia pertingkat laporan kemampanan bagi syarikat tersenarai | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia pertingkat laporan kemampanan bagi syarikat tersenarai

Oleh ZUNAIDAH ZAINON

KUALA LUMPUR 26 Sept - Bursa Malaysia Securities Bhd. mempertingkatkan keperluan pelaporan kemampanan dalam Keperluan Penyenaraian untuk memastikan hubungan yang berterusan dan mendorong penerbit tersenarai menerima pakai amalan terbaik antarabangsa.

 

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, skala peningkatan pelaporan kemampanan yang diperkenalkan itu memberi isyarat yang jelas mengenai aspirasi Bursa Malaysia untuk menjadi pasaran terkemuka bagi keperluan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) di rantau ini.

 

Katanya, standard tinggi yang ditetapkan kini untuk semua penerbit tersenarai disokong oleh pendekatan pelaksanaan berperingkat beberapa tahun untuk memastikan pelancaran yang berjaya.

 

"Lebih penting lagi, dengan menerima penambahbaikan ini, penerbit tersenarai kami akan meningkatkan daya tahan keseluruhan, daya saing mereka dan seterusnya menjadi daya penarik kepada pelaburan," katanya dalam kenyataan hari ini,

 

Penerbit tersenarai dalam Papan Utama Bursa Malaysia kini perlu memasukkan perkara berkaitan kemampanan bersama, pendedahan berkaitan perubahan iklim sejajar dengan Saranan Pasukan Petugas mengenai Pendedahan Kewangan Berkaitan Iklim (TCFD), sekurang-kurangnya data tiga tahun kewangan dengan setiap petunjuk laporan dan jaminan sama ada kenyataan kemampanan telah disemak secara dalaman oleh juruaudit dalaman atau bebas.

 

Sementara itu, keperluan pelaporan kemampanan untuk syarikat tersenarai di Pasaran ACE juga telah diperkukuh agar sejajar dengan Pasaran Utama.

 

Di samping itu, syarikat tersenarai di Pasaran ACE kini dikehendaki mendedahkan pelan asas untuk beralih ke arah ekonomi rendah karbon berkaitan dengan pelaporan perubahan iklim.

 

Ini bukan sahaja memudahkan syarikat tersenarai itu untuk dalam mempertimbangkan risiko dan peluang berkaitan perubahan iklim, tetapi juga mengambil kira kematangan mereka dalam ruang ini.

 

Keperluan pelaporan kemampanan yang dipertingkatkan untuk penerbit tersenarai di Pasaran Utama akan dilaksanakan secara berperingkat, bermula dengan pendedahan perkara kemampanan biasa untuk berakhir tahun kewangan (FY) pada atau selepas 31 Disember 2023, dan kemuncak dengan penjajaran TCFD pendedahan untuk FY pada atau selepas 31 Disember 2025.

 

Syarikat tersenarai Pasaran ACE pula akan menerima pakai pendedahan kemampanan yang dipertingkatkan secara berperingkat, dengan pendedahan maklumat kemampanan yang ditetapkan berkuat kuasa untuk FY pada atau selepas 31 Disember 2024, dan diakhiri dengan pendedahan pelan peralihan asas untuk FY pada atau selepas 31 Disember 2026. - DagangNews.com