Anak syarikat Hextar Capital dilantik subkontraktor projek pembinaan asrama UMK bernilai RM97 juta | DagangNews Skip to main content

Anak syarikat Hextar Capital dilantik subkontraktor projek pembinaan asrama UMK bernilai RM97 juta

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 April - Hextar Capital Berhad (dahulunya dikenali sebagai Opcom Holdings Berhad) bercadang untuk mempelbagaikan perniagaannya ke dalam perkhidmatan pengurusan pembinaan dan projek.

 

Ini adalah sebahagian daripada inisiatif strategik untuk meluaskan skop syarikat bagi merebut peluang baharu dan meluaskan kehadirannya dalam segmen pembinaan dan kejuruteraan awam.

 

Inisiatif ini akan disokong oleh T&J Engineering Sdn. Bhd. (TJE), anak syarikat milik penuh Hextar, kata syarikat itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Pada 12 April 2024, TJE menerima surat anugerah daripada Landasan Kapital (M) Sdn. Bhd., sebuah syarikat kejuruteraan awam, melantik TJE sebagai sub-kontraktor pembinaan asrama pelajar Universiti Malaysia Kelantan di Bachok, Kelantan dengan nilai kontrak RM97 juta.

 

 

umk

 

 

"Skop kerja termasuk pelaksanaan kerja sivil, struktur, seni bina dan mekanikal. Penerimaan surat anugerah, bagaimanapun tertakluk kepada kelulusan daripada pemegang saham HCB untuk Cadangan Kepelbagaian.

 

"Usaha ini merupakan peluang strategik bagi Kumpulan untuk mengembangkan Kejuruteraan, Perolehan, Perkhidmatan Pembinaan dan Pentauliahan (EPCC) di luar rangkaian telekomunikasi sedia ada dan segmen penjanaan kuasa.

 

"Dengan menceburi perniagaan pembinaan dan pengurusan projek, Kumpulan berhasrat untuk meningkatkan kepakaran kejuruteraannya dan meningkatkan sumbernya, mewujudkan sinergi dalam Kumpulan," kata Hextar.

 

Mengulas mengenainya, Pengarah Urusan Hextar, Johnson Chang berkata, cadangan kepelbagaian itu sejajar dengan rancangan jangka panjang HCB untuk mencari peluang EPCC tambahan dan untuk meluaskan aliran pendapatan syarikat.

 

Hextar, Johnson Chang
                          Johnson Chang

 

 

"Kami percaya TJE mempunyai kepakaran dan potensi untuk memacu bidang perniagaan ini dan kami teruja dengan prospeknya.”

 

“Langkah strategik ini menekankan komitmen kami terhadap inovasi dan pertumbuhan, dan kami yakin ia akan menyumbang secara positif kepada keuntungan masa hadapan kami. HCB tetap berdedikasi untuk menyampaikan pertumbuhan yang mampan dan mencipta nilai untuk para pemegang saham kami.” - DagangNews.com