Hutang lapuk bank-bank Malaysia dijangka meningkat tahun ini, kata S&P Global Ratings | DagangNews Skip to main content

Hutang lapuk bank-bank Malaysia dijangka meningkat tahun ini, kata S&P Global Ratings

Ia akan mengambil masa yang lebih lama untuk pengguna dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk pulih.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Julai - Nisbah pinjaman tidak berbayar (NPL) bank Malaysia mungkin akan meningkat kepada 2.5-3.0 peratus menjelang akhir 2022 daripada 1.6% pada akhir April 2022, kata S&P Global Ratings.

 

Penganalisis kredit utama firma tersebut, Nikita Anand berkata, kos kredit akan menurun kepada 40-50 mata asas (bps) tetapi kekal lebih tinggi daripada paras pra-pandemi berikutan pemulihan pinjaman yang tidak sekata di bawah moratorium.

 

“Memandangkan penampan peruntukan bank yang tinggi bagi pinjaman tidak terjejas, keperluan untuk peruntukan tambahan sepatutnya lebih rendah walaupun NPL meningkat.

 

“Bagi kebanyakan bank besar, pinjaman yang memerlukan bantuan pembayaran balik telah jatuh secara mendadak kepada 5 hingga 6% (daripada 25-30% lebih awal) selepas tamat tempoh moratorium, yang menunjukkan majoriti pelanggan telah memulakan pembayaran balik.

 

"Itu berkata, kekuatan asas peminjam yang terjejas masih dapat dilihat dan pemulihan awal pembayaran balik mungkin terbukti rapuh.

 

“Ia akan mengambil masa yang lebih lama untuk pengguna dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk pulih.

 

"Hasil daripada magnitud tekanan PKS sepanjang COVID-19, inflasi yang lebih tinggi, dan keterhutangan isi rumah yang sudah meningkat," katanya dalam nota hari ini.

 

Anand berkata pertumbuhan pinjaman sektor perbankan domestik akan melantun semula kepada 6.0 peratus pada 2022 daripada 4.5% pada 2021, disokong oleh keadaan makroekonomi yang bertambah baik.

 

S&P juga meramalkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia sebanyak 6.1% pada 2022 berbanding 3.1% pada 2021.

 

"Kami percaya penampan modal kukuh bank-bank Malaysia (15.2% nisbah ekuiti biasa Tier-1 pada 31 Disember 2021) dan pembayaran dividen berhemat adalah kekuatan utama yang menyokong kedudukan kredit dan penarafan yang stabil pada bank," tambahnya.

 

Anand berkata mungkin terdapat sedikit peningkatan untuk margin faedah bersih sektor (NIM) memandangkan S&P menjangkakan bahawa Bank Negara Malaysia akan menaikkan kadar faedah sekurang-kurangnya 75bps pada 2022.

 

"Pertumbuhan kredit yang lebih tinggi dan menyederhanakan kos kredit akan menyokong pendapatan.

 

"Bagaimanapun, kenaikan keuntungan bersih terhad disebabkan cukai kemakmuran sekali sahaja dalam Bajet 2022 dan hapus kira yang lebih tinggi," katanya. - DagangNews.com