Ceramah MERDEKA di Puncak Semangat: Decolonising our future | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 4 September 2023

CERAMAH MERDEKA DI PUNCAK SEMANGAT:  DECOLONISING OUR FUTURE

 

 

 

SAYA seorang tukang cerita. Bukan sejarahwan. Selama lebih 20 tahun, saya menghayati kisah Hikayat Melayu untuk berkongsi warisan, budaya dan ilmu dari Dunia Hikayat.

 

Seperti yang kita tahu, kisah lama boleh mengajar kita tentang kehidupan, tentang diri kita – Adab. Hati Nurani. Prinsip kehidupan. Bercerita ialah cara unik untuk mengenali diri kita secara mendalam, serta menambah pemahaman, penghormatan dan Ilmu pengetahuan dari dunia luar serta budaya kita sendiri.

 

Kisah-kisah yang saya bawakan adalah hasil  menyelami lagenda Nusantara Melayu. Saya ceritakan kisah legenda kita supaya orang-ramai boleh - bukan sahaja menghargai tamadun, budaya dan warisan kita yang begitu berharga tetapi juga, membayangkan betapa hebatnya tamadun kita suatu ketika dahulu..

 

KENAPAKAH ini menjadi penting di zaman ini?

 

Naratif Baru Dari Hikayat lama

Pada masa ini, kita sering diserang polemik perpecahan. Naratif bercanggah dan perasaan syak prasangka.

 

Sebenarnya ada keperluan menukar cara pemikiran dan tindak tanduk kita,  menukarnya  secara membina (konstruktif), termasuk pendidikan sejarah dan warisan kita, untuk mencipta naratif baharu.

 

Saya mulakan dengan SEBUAH kisah lampau.

 

Pilihan yang jelas adalah satu kisah daripada Sejarah Melayu, lagenda yang biasa kita dengar dalam pelbagai bentuk.


 

melaka

 


Kisah bagaimana Parameswara datang dari Palembang, melarikan diri kononnya dari cengkaman Majapahit, belayar ke Temasik (Singapura) - dan membunuh Temagi yang memerintah di sana. Dia kemudiannya melarikan diri ke Muar dan Melaka.

 

Bagi mereka yang BENCI Sejarah Melayu - pada dasarnya Parameswara digambarkan sebagai pembelot dalam pelarian dan seorang pembunuh. Bukannya  seorang putera yang mengasaskan salah satu kerajaan terbesar Nusantara.

 

Hari ini kita tahu bahawa ini adalah cerita dongeng ditulis oleh mereka yang tidak mengkaji sejarah.

 

SANG NILA UTAMA 

Sang Nila Utama

putera kepada

Sang Sapurba Paduka Sri Trimurti TriBuana

Putera kepada

Raja Chulan

cucunda Onangkiu DARI Gellangui

 

Telah belayar ke Tumasik dan menamakannya Singapura.

 

Dan sebenarnya cicit Sang Nila Utama iaitu Paduka Sri Maharaja Parameswara putera

Paduka Seri Rana Wira Kerma yang membuka Melaka.


 

Jadi apa yang kita dengar. Kita baca. Kita pelajari tentang kehidupan  Parameswara adalah satu peristiwa dongeng semata-mata. Satu penipuan bertujuan mematikan kisah satu empayar maritim yang gah.

 

Apatah lagi landasan masa dan sejarah penceritaan - sejarah yang meliputi 5 raja dipendekkan menjadi satu raja memerintah. Adakah ini untuk menunjukkan Kesultanan Melayu tidak relevan?

 

Inilah sebabnya kita mesti mengkaji sejarah sendiri dan tidak menerima bulat bulat pendekatan penjajah.


 

ninot aziz

 


Pisahkan legenda daripada mitos

Apabila saya mendalami legenda dan cuba menyampaikan sesebuah cerita, saya bermula dengan memisahkan "legenda" daripada "mitos".

 

Legenda berpaksikan fakta sejarah dan cenderung menyebut personaliti atau peristiwa sebenar. Fakta sejarah berubah menjadi legenda disemai dengan penceritaan hebat dan kadangkala romantis ‘larger than life’  - ini tidak bermakna ia tidak benar atau tidak pernah berlaku.

 

Sebaliknya, mitos ialah sejenis penceritaan simbolik yang tidak pernah berlaku dan tidak berdasarkan fakta.

 

Mitos lama sebenarnya telah meresap ke dalam sistem pendidikan kita seperti kisah Parameswara yang saya sebutkan tadi.

 

Kenapa?

 

Antara sebab utama adalah kerana pendidikan moden yang kita ada di negara kita hari ini adalah berasaskan Pendidikan Kolonial British, yang dibangunkan antara 1816-1957 untuk mengawal pemikiran dan minda kita sebagai tanah jajahan.

 

Penjajah sebenarnya mengisi pendidikan kita dengan mitos untuk membuat kita berasa rendah diri tentang diri kita. Kita tidak meraikan legenda kita untuk memberi keyakinan tentang diri kita dan tanah air kita sendiri.

 

 

pmx

 


Soalan sebenar bermain dilegar minda apabila berkata tentang Merdeka adakah - bagaimana kita sedar minda kita masih dijajah?

 

Cara terbaik untuk memahami sejauh mana mentaliti penjajah mempengaruhi kita hari ini adalah dengan melihat produk sistem pendidikan tinggi kita.

 

Pada tahun ini buku MUTIARA KATA ALAM MELAYU bakal menjadi rujukan pemikiran Melayu – mengandungi kata kata hikmah  seluruh Dunia Melayu 1000 tahun yang lampau.

 

Di dalamnya kitab oleh mendapatkan petikan kata Mutiara dari Sejarah Melayu, Negarakertagama, Noli Mi Tangere kepada pidato zaman moden, filem LAMA, Hikayat, malah teater tarian Makyung yang diiktiraf UNESCO.

 

Apabila kita mendengar dengan lebih mendalam lagi ucapan dan kata-kata pemimpin kita sejak merdeka, sebenarnya agak mengecewakan apabila pemimpin, tenaga pengajar dan penulis merujuk kepada  kata pemimpin dunia barat dalam siaran akhbar rasmi, kenyataan umum di Parlimen dan ucapan rasmi.

 

Kita mendengar siswazah, wartawan, guru, pendidik, tokoh korporat, politikus sebegini….

 

Apabila kita menghadiri program kepimpinan yang dianjurkan, pemimpin contoh selalunya dari  Eropah dan Amerika Utara merentasi semua bidang politik, perniagaan, komuniti, dan lain-lain. Contohnya Bill Gates, Winston Churchill, Aristotle, Elon Musk, Steve Jobs, dan sebagainya.

 

Mana dia contoh pemimpin Dunia Melayu like Hang Tuah, Tun Fatimah, Hamka, Tun Perak, Tunku Abdul Rahman, Jose Rizal, Jeneral Sudirman dan banyak lagi.


 

wasiyyah

 


Dalam kursus perniagaan, banyak ‘case study’ adalah mengenai syarikat asing - Shell, Google, Facebook. Mengapa tidak Tabung Haji yang diiktiraf sebagai Pengurusan Dana terbaik di peringkat global? CIMB Islamic yang memenangi Bank Islam Terbaik di seluruh dunia? Petronas – dikenali sebagai salah seorang daripada Seven Sisters dalam industri Minyak dan Gas global? Felda – inisiatif membasmi kemiskinan paling berjaya di dunia?

 

Tambahan pula - lihat komuniti kita. Kami mengekalkan nama jalan dan tempat yang dibina oleh tuan penjajah lama kami dan bukannya menukarnya kembali kepada nama tempatan sebelum dijajah. TERLALU BANYAK CONTOH UNTUK DISEBUT.

 

Di sini, saya harus mengatakan bahawa adalah mitos bahawa kita mengajar anak-anak kita bahawa kita mencapai kemerdekaan kita dengan cara halus tanpa tumpahnya darah. Ramai kehilangan nyawa lama sebelum pemimpin kita duduk di meja rundingan. Perjuangan ke arah kemerdekaan dipenuhi dengan darah nenek moyang kita - tidak perlu berselindung dalam hal ini.  Jeneral Templar terlalu berjaya dalam propagandanya untuk memenangi hati dan fikiran Malaya.

 

Kita terus dibuai trend penjenamaan dunia barat.

 

Kita lihat hasilnya hari ini.

 

 Saya juga seorang Pakar Perunding PR, dan klien kami kadang kala secara terbuka memberitahu kami bahawa mereka lebih mahir dalam bahasa Inggeris dan lebih suka bercakap dengan media dalam bahasa Inggeris.

 

Saya tidak boleh menyalahkan mereka 100% kerana mereka adalah produk sistem pendidikan kita.

 

Tidak dinafikan ada sesuatu yang tidak kena. Bahawa mungkin terdapat keperluan untuk menyahkan sistem Pendidikan yang terlalu kebaratan.

 

Ramai anak Melayu hari ini terang terangan tidak pandai berbahasa Melayu.

 

Ramai pemimpin dari negara yang berbeza bercakap di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) hari ini dalam bahasa kebangsaan mereka sendiri. Saya dapat merasakan kebanggaan yang mereka ada dalam diri mereka dan keyakinan yang mereka tunjukkan dalam penyampaian mereka.


 

parafrasa
Gambar dalam bulatan adalah keris yang dipakai oleh Tun Dr Ismail ketika mewakili Malaysia di PBB.

 


Ketika Tun Dr Ismail pertama kali berucap di UN selepas Merdeka pada September 1957, beliau memakai Baju Melayu yang berkilauan dengan tanjak dan keris – kali pertama senjata dibawa masuk ke dewan antarabangsa yang agung di New York itu.

 

Beliau amat berbangga dengan fakta ini dan kebanggaan negara membara dengannya, memberikan keyakinan kepada semua rakyat Malaysia tentang masa depan yang lebih baik.

 

Kita masih dijajah bila:

PASTI KITA berada dalam kerangka pemikiran yang dijajah:

 

…apabila kita memetik ucapan dan kata kata pemimpin pemikiran Kolonial.

 

…ketika kita masih dibentuk oleh buku buku Kolonial (sambil mengetepikan sastera kita sendiri dan berhenti untuk mengembangkan lebih banyak buku kita sendiri).

 

…apabila kita memandang tinggi kepada pemimpin Kolonial sambil mengecil dan berputus asa dengan pemimpin kita …

 

…apabila remaja kita mengagumi pemimpin muda barat  atau apabila kita sebagai ibu bapa menasihati anak-anak kita untuk mencontohi pemimpin muda dari barat…

 

…apabila pemimpin kita tidak percaya bahawa budaya kita – teater kita, kesusasteraan kita, bahasa kita – adalah setanding, atau lebih baik, daripada apa yang dimiliki oleh tuan penjajah kita dahulu atau orang lain di seluruh dunia.

 

…apabila di negara kita, kita lebih suka apa yang dipanggil sistem pendidikan “antarabangsa” di negara lain daripada universiti elit kita sendiri.


 

parafrasa

 


Oleh itu, di ambang kemerdekaan kita, marilah kita merdekakan jiwa dan hati Nurani. Kita berazam menyahkan pengaruh penjajah dalam kehidupan hari ini.

 

Dan masa depan kita. – DagangNews.com

 

Ninot Aziz merupakan Presiden Persatuan Sastera Lisan Malaysia 2023/2024 dan adalah penggiat seni serta kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin.   Emel : ninotaziz@gmail.com
 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

tnb

 

Portfolio Tags