Tony Fernandes letak jawatan CEO Kumpulan AirAsia X | DagangNews Skip to main content

Tony Fernandes letak jawatan CEO Kumpulan AirAsia X

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 31 Okt - Tan Sri Tony Fernandes telah meletakkan jawatannya sebagai ketua pegawai eksekutif kumpulan AirAsia X Bhd (AAX), dengan alasan `ada komitmen lain'.

 

Tiada pelantikan pengganti diumumkan setakat ini.

 

AAX telah melantik semula Fernandes sebagai Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan pada Julai 2022.

 

Tony masih mengekalkan jawatannya sebagai CEO Capital A. 

 

Fernandes berkata dia datang dengan mandat yang jelas untuk memulakan semula AAX dan menghidupkannya semula daripada hibernasi.

 

"Saya gembira kerana ini telah dicapai dengan rancangan yang sangat membina untuk 20 pesawat untuk Kumpulan AAX—13 pesawat untuk AAX dan tujuh untuk AAX Thailand (TAAX).

 

"Selepas kerja cemerlang yang diketuai oleh Lim Kian Onn dalam penstrukturan semula, tugas saya adalah untuk membawa syarikat penerbangan itu kembali kepada keuntungan dan pertumbuhan."

 

"Kami telah menambah baik struktur kos dan mewujudkan perniagaan kargo, yang telah menyumbang kira-kira 20 peratus daripada pendapatan syarikat penerbangan semasa pandemik dan akan terus memainkan peranan penting dalam pemulihan AAX," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

Tunku Datuk Mahmood Fawzy
                 Tunku Datuk Mahmood Fawzy

 

 

Sementara itu, AAX berkata Tunku Datuk Mahmood Fawzy akan dilantik sebagai pengarah bebas bukan eksekutif Thai AirAsia X (TAAX), berkuat kuasa serta-merta.

 

Beliau akan menumpukan perhatian untuk mengawasi hala tuju strategik dan memacu pertumbuhan mampan bagi kumpulan penerbangan jarak sederhana—AAX dan TAAX.

 

"Saya sangat teruja untuk menyertai lembaga pengarah TAAX ketika kumpulan itu memulakan fasa pertumbuhan baharu kami sebagai syarikat penerbangan kelas pertengahan yang kebanyakannya.

 

"Strategi kami adalah untuk memberi tumpuan kepada penerbangan laluan jarak sederhana kami yang paling popular dan menguntungkan terlebih dahulu, yang telah terbukti berjaya pada masa lalu, termasuk memanfaatkan operasi kargo dalam pasaran utama," kata Tunku Mahmood Fawzy.

 

Dilaporkan pada 29 Oktober bahawa syarikat sekutu jarak jauh kos rendah AirAsia Group Bhd telah terjerumus ke dalam kategori syarikat Nota Amalan 17 (PN17) selepas juruaudit luarnya, Tetuan Ernst & Young PLT (EY), menyatakan penafian pendapat mengenai penyata kewangan terauditnya untuk tempoh kewangan 18 bulan berakhir 30 Jun 2021.

 

Ini berikutan luputnya lanjutan masa yang diberikan oleh Bursa Securities pada 26 Oktober untuk AAX menyelesaikan pelaksanaan latihan korporatnya yang diumumkan pada Mei tahun lepas.

 

Ini memerlukan pengumpulan sehingga RM116 juta melalui tawaran hak satu untuk satu, bersama-sama dengan terbitan khas untuk mengumpul RM50 juta.

 

Pada 12 Oktober, AAX telah mengemukakan permohonan kepada Bursa Malaysia untuk tempoh lanjutan selama enam bulan, sehingga 18 April 2023, untuk menyerahkan pelan penyusunan semulanya kepada Suruhanjaya Sekuriti atau Bursa Malaysia.- DagangNews.com