MYStartup Accelerator Programme Kohort 2 tawar pembiayaan untuk jana teknologi pemula di Malaysia | DagangNews Skip to main content

MYStartup Accelerator Programme Kohort 2 tawar pembiayaan untuk jana teknologi pemula di Malaysia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Nov - MYStartup membawa semula Program Accelerator untuk Kohort 2 berikutan kejayaan Kohort 1 semasa pelancarannya pada Jun awal tahun ini. 

 

Program Accelerator untuk Kohort 2 akan bermula dengan pendaftaran dari 14 November 2022 hingga 9 Januari 2023. 

 

Kohort 1 telah lulus dengan acara Hari Demo yang diadakan pada 4 November 2022, yang mana 10 syarikat permulaan terbaik memperkenalkan produk dan perkhidmatan mereka kepada panel pelabur untuk mendapatkan peluang pelaburan. 

 

Hari Demo diakhiri dengan dua pengumuman yang mengagumkan apabila 6 syarikat permulaan yang menerima sejumlah RM1.57 juta pelaburan daripada 17 pelabur malaikat dan 5 syarikat permulaan terbaik yang dipilih untuk menyertai MYStartup membawa semula MYStartup Accelerator Immersion Programme.

 

Untuk memenuhi kriteria Program Accelerator, permulaan anda mestilah sebuah syarikat yang diperbadankan di Malaysia, permulaan teknologi dengan sifat berskala dalam peringkat MVP atau penjanaan hasil dan ingin berkembang di peringkat serantau dan global. 

 

Selepas itu, calon yang berjaya akan dipilih untuk menjalani program pengayaan intensif enam bulan MYStartup Accelerator yang akan menyokong dan memberi nilai kepada pemula peringkat awal dengan memberi mereka akses kepada mentor yang berpengalaman, bengkel interaktif dan kelas induk oleh pakar industri untuk membantu mereka meningkatkan prestasi mereka perniagaan.

 

Naib Presiden Kanan Pembangunan Ekosistem Cradle, Ahmad Kashfi Alwi berkata, kejayaan Kohort 1 telah mengesahkan kesan mereka ke atas ekosistem permulaan Malaysia. 

 

 

cradle

 

 

"Sambil kami berusaha untuk menjadi salah satu ekosistem terbaik di peringkat serantau dan global, kami berusaha untuk terus menyediakan pembimbing bertaraf dunia, bimbingan, peluang pembiayaan dan akses kepada syarikat pemula tempatan. Sumber bernilai sehingga RM2 juta melalui MYStartup Accelerator," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pengasas Cult Creative, Shermaine Wong berkata, selain daripada peluang pelaburan dan pembiayaan, ia adalah dengan bimbingan dan pengalaman dunia sebenar yang dibawa oleh Program Accelerator yang memberikan peluang untuk berada di tempat mereka sekarang.

 

Katanya, pemula yang dipilih untuk program akan berpeluang untuk berhubung dengan pemain lain dalam industri dan ekosistem, dan pada masa yang sama memperoleh cerapan kehidupan sebenar untuk mengembangkan perniagaan mereka di peringkat serantau atau global dengan mengalami cara syarikat permulaan lain berfungsi. 

 

"Program ini direka untuk memastikan bahawa syarikat pemula ini telah bersedia untuk memasuki mana-mana pasaran untuk pengembangan perniagaan selanjutnya.

 

"Kami teruja untuk menjadi salah satu daripada segelintir yang terpilih untuk Overseas Immersion Programme, yang mana kami akan melibatkan diri dengan pelbagai rakan kongsi berpotensi dari seluruh dunia," katanya. - DagangNews.com