Haily raih projek pembinaan RM38 juta, landasan kukuh memasuki tahun 2023 | DagangNews Skip to main content

Haily raih projek pembinaan RM38 juta, landasan kukuh memasuki tahun 2023

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KULAI 10 Jan – Pakar pembinaan Haily Group Berhad meraih kontrak RM37.85 juta untuk membina hartanah komersial untuk pembangunan Crest@Austin di Johor Bahru.

 

Dengan pemerolehan terbaru ini, jumlah nilai kontrak Haily telah meningkat kepada RM631.16 juta, membolehkan Kumpulan memulakan tahun 2023 dengan kukuh.

 

Anak syarikat milik penuh Haily, Haily Construction Sdn Bhd, pada 5 Januari 2023 telah menerima Surat Anugerah daripada RDC Arkitek Sdn Bhd, arkitek yang dilantik oleh Austin Senibong Development Sdn Bhd untuk pembinaan 77 unit pejabat kedai tiga tingkat dan 3 unit pencawang Tenaga Nasional Berhad.

 

Pejabat kedai, masing-masing berukuran 22’ x 75’, akan dibina di Bandar Jaya Putra di Mukim Tebrau, Daerah Johor Bahru.

 

Pembinaan untuk Seksyen 1 berkenaan dengan kerja-kerja cerucuk akan dimulakan pada 1 Februari 2023 dan dijadualkan siap dalam masa 2 bulan dari tarikh permulaan untuk Seksyen 1.

 

Pembinaan untuk Seksyen 2 berkenaan dengan baki kerja hendaklah dimulakan dalam tempoh 3 bulan dari tarikh siap untuk Seksyen 1 dan dijadualkan siap dalam tempoh 16 bulan dari tarikh permulaan untuk Seksyen 2.

 

Terdahulu pada Disember 2021, Haily telah memenangi kontrak RM40.67 juta daripada Austin Senibong untuk membina 99 unit pejabat kedai tiga tingkat untuk fasa pembangunan komersial yang berbeza dalam projek Crest@Austin.

 

Pengasas dan Pengarah Eksekutif Haily Group Berhad, See Tin Hai berkata, dalam tempoh kurang daripada sebulan, Haily telah memenangi dua kontrak utama iaitu kontrak RM52.30 juta daripada anak syarikat Mah Sing Group Berhad yang diterima pada 29 Disember 2022 dan anugerah terbaru ini daripada Austin Senibong bernilai RM37.85 juta.
 

See Tin Hai
                              See Tin Hai

 


"Ini menunjukkan bahawa Kumpulan berada pada kedudukan yang baik untuk memacu pertumbuhan industri, memandangkan sektor hartanah melihat pemulihan yang stabil," kata beliau.

 

"Austin Senibong telah menjadi salah satu pelanggan utama kami sejak Januari 2020, dan dengan kontrak terkini, ia menandakan kepercayaan berterusan mereka terhadap kualiti kerja kami.

 

"Dengan kemenangan pekerjaan terkini, buku pesanan kami pada masa ini terdiri daripada 25 projek yang sedang berjalan dengan jumlah nilai kontrak RM631.16 juta, dijangka siap secara berperingkat antara 2023 dan 2024,” ujarnya.

 

Kumpulan telah secara aktif memenangi beberapa kontrak utama sejak pemulihan beransur-ansur ekonomi Malaysia daripada COVID-19, meletakkannya di barisan hadapan dalam kalangan kontraktor terkemuka Johor.

 

Ini termasuk kontrak bernilai RM17.50 juta yang diberikan oleh anak syarikat Mah Sing Group Berhad untuk membina 108 kediaman bertanah di Parcel 2H3 perbandaran Meridin East; kontrak RM41.28 juta daripada Country View Resources Sdn Bhd untuk pembinaan 121 unit vila bersambung 2 tingkat di Aurora Sentral, Pulai, Johor; kontrak RM14.57 juta daripada Nice Frontier Sdn Bhd untuk projek perumahan komuniti di Kulai, Johor; projek kediaman bernilai RM23.70 juta yang dianugerahkan oleh Factor Synergy Sdn Bhd; kontrak RM27.21 juta untuk pembinaan 176 kediaman bertanah daripada Gunung Impian Development Sdn Bhd; dan kontrak RM24.5 juta yang diberikan oleh Mah Sing untuk membina 155 rumah teres dua tingkat untuk perbandaran Meridin East.

 

Haily membuat penampilan sulungnya di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities pada 21 Julai 2021. - DagangNews.com