City Motors Group lancar projek Alfa Bangsar bernilai RM450 juta | DagangNews Skip to main content

City Motors Group lancar projek Alfa Bangsar bernilai RM450 juta

Datuk Seri Fadillah Yusof (kiri) dan Terence Chia melihat contoh rekaan projek pembangunan bercampur Alfa Bangsar
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 20 Jan - Kumpulan Syarikat City Motors Group (CMG) melancarkan projek pembangunan bercampur, Alfa Bangsar yang bernilai RM450 juta dan dijangka siap pada pertengahan 2023.

 

Kerja-kerja pembinaan bangunan 42 tingkat yang terletak di Jalan Maarof, Bangsar kini hampir mencapai 20 tingkat.

 

Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof memuji kesungguhan CMG meneruskan projek walaupun dalam keadaan pandemik COVID-19.

 

“Ia adalah bukti kejayaan cemerlang anda. Ia juga berita baik untuk ekonomi, terutama selepas apa yang negara sudah lalui dalam dua tahun kebelakangan ini.

 

“Saya ucapkan tahniah kepada pemaju berdaya usaha seperti Datuk Foo Wan Kien atas keberanian dan keazaman mereka meneruskan projek mereka di tengah-tengah pandemik,” katanya ketika merasmikan projek tersebut.

 

 

alfa
Dari kiri, Ketua Pegawai Eksekutif CMG, Terence Chia; bekas Menteri Besar Perak, Tan Sri Mohamad Tajol Rosli Mohamed Ghazali; Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof; Pengerusi CMG, Datuk Foo Wan Kien; Timbalan Menteri Pendidikan 1, Datuk Dr. Mah Hang Soon dan Pengarah CMG, Eddie Tan.

 

 

Fadillah berkata, pandemik COVID-19 menyebabkan banyak gangguan dalam rantaian bekalan dan perniagaan berdepan kos operasi tambahan yang ditanggung untuk memenuhi keperluan bagi mematuhi pematuhan anti-COVID jangkitan oleh Kementerian Kesihatan.

 

 

foo
Datuk Foo Wan Kien

 

 

"Di samping itu, harga bahan binaan telah meningkat, kekurangan tenaga buruh. Saya sedar ramai pemaju terpaksa menangguhkan pelancaran hartanah mereka sehingga satu masa ekonomi kembali pulih. 

 

"Atas sebab-sebab ini, kita dapat memahami mengapa terdapat sedikit pelancaran hartanah sejak wabak melanda negara pada Mac 2020,” katanya.

 

 

cmg

 

 

Beliau berkata, walaupun nama syarikat itu dikaitkan dengan perniagaan automobil, tetapi CMG telah terbabit dalam pembangunan hartanah sejak 40 tahun lalu. 

 

"Melalui anak syarikatnya Sri Seltra Sdn Bhd, CMG telah membangunkan Taman Nirwana, menukar sebuah perkampungan kecil menjadi perbandaran pinggir bandar baharu dengan hartanah bernilai tinggi dan kondominium bertingkat tinggi. CMG melawan arus terkini apabila memutuskan untuk menggunakan dua bidang tanah pegangan bebas yang dimilikinya bagi membina dua projek pembangunan mewah bercampur. 

 

"Ketika kebanyakan pemaju kurang aktif, anda telah menemui masa yang tepat untuk melancarkan projek anda. Saya teruja mendengar bahawa syarikat baru-baru ini telah mendapat izin pembangunan untuk memulakan pembinaan satu lagi projek pembangunan bercampur bertingkat tinggi di Bukit Bintang di tengah-tengah Kuala Lumpur,” katanya.

 

Katanya, kedua-dua projek GDV gabungan modal RM2 bilion amat dialu-alukan untuk membantu menggiatkan semula ekonomi negara, manakala kesan pembinaan itu juga akan memanfaatkan lebih 140 industri sokongan.

 

 

cmg

 

 

Memuji rancangan pengembangan GMG, Fadillah berkata, ia bukan sekadar cita-cita tinggi tetapi memberi inspirasi kepada semua pihak berkepentingan dalam industri hartanah. 

 

"Dalam konteks ini, CMG adalah seiring bertindak sebagai pelopor yang utama seumpamanya menempa jejak kejayaan tertinggi," katanya.

 

Dalam perkembangan sama, Ketua Pegawai Eksekutif CMG, Terence Chia berkata, Alfa Bangsar terletak di beberapa tanah pegangan bebas yang ada di kawasan utama dan tawaran jualan hanya 178 unit pangsapuri khidmat lengkap.

 

“Mengambil ilham nama Alfa sempena jenama Alfa Romeo yang terkenal, kami bertanggungjawab untuk mempertahankan kualiti muktamad yang dipamerkan oleh kereta dan itulah cara kami mahu meletakkan profil korporat CMG dalam meluaskan lagi masa depan kami,” katanya.

 

Katanya, City Motors Group mempunyai rancangan untuk membangunkan lebih 300 ekar tanah simpanan di Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Cheras, Perak, dan Pahang yang dimilikinya. - DagangNews.com