Bank Dunia: Kenaikan harga makanan boleh jejaskan pertumbuhan ekonomi Malaysia | DagangNews Skip to main content

Bank Dunia: Kenaikan harga makanan boleh jejaskan pertumbuhan ekonomi Malaysia

Harga bahan api terus meningkat, akan beri tekanan kepada inflasi dan harga makanan.

KUALA LUMPUR 5 April - Bank Dunia memberi amaran kenaikan harga makanan dan bahan api yang timbul daripada konflik berpanjangan di Ukraine, bakal menjejaskan prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia.

 

Ahli Ekonomi Negara Kanan Bank Dunia, Shakira Teh Sharifuddin berkata, keadaan ini agak bercampur-aduk apabila ia berkaitan dengan harga bahan api.

 

''Saya fikir, sekurang-kurangnya dalam jangka masa yang sangat singkat, lonjakan harga bahan api akan memberi sedikit limpahan positif kepada Malaysia dari segi hasil kerajaan dan kemudian keupayaan untuk meneruskan sokongan subsidi bahan api.

 

''Tetapi pada masa hadapan jika (harga bahan api terus) meningkat, ia akan memberi tekanan kepada inflasi dan harga makanan juga.

 

“Asia, secara amnya, kita mengambil beras dan tidak semestinya gandum, tetapi kita sudah melihat beberapa kesan di dalam negara.

 

''Oleh itu, kami telah melihat beberapa pengumuman oleh pengeluar roti tentang cara harga produk mereka akan meningkat. Pasti akan ada kesan penggantian kepada beras yang akan membawa harga beras lebih tinggi,” katanya dalam taklimat media mengenai Asia Timur dan Pasifik secara maya di sini hari ini.

 

Shakira berkata Bank Dunia mengunjurkan inflasi Malaysia kekal sederhana pada sekitar 2% hingga 3% tahun ini.

 

Bagaimanapun, perkembangan di Ukraine mendorong Bank Dunia menurunkan unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia untuk 2022 kepada 5.5%, daripada 5.8% sebelumnya.

 

“Walaupun kami menjangkakan pemulihan akan berlaku tahun ini, imbangan risiko kekal condong ke arah bawah, itulah sebabnya 5.5% adalah semakan menurun sedikit daripada ramalan awal kami. Tetapi ia masih selaras dengan konsensus (ramalan) termasuk unjuran bank pusat.

 

“Jadi, terdapat beberapa sebab untuk mendorong risiko menurun kepada pertumbuhan. Pertama, sudah tentu, konflik semasa di Ukraine pasti mewujudkan banyak ketidakpastian dan banyak limpahan atau kesan melata kepada perkara lain,” tegasnya.


 

Shakira Teh Sharifuddin
                                          Shakira Teh Sharifuddin

 


Menurutnya, konflik di Ukraine juga akan melemahkan prospek ekonomi global kerana ia membawa ketidaktentuan ekonomi. Apabila pertumbuhan global semakin perlahan, begitu juga permintaan, yang paling membebankan ekonomi berorientasikan eksport, termasuk Malaysia.

 

“Saya fikir terdapat banyak ketidakpastian dan bagaimana konflik semasa (Ukraine) akan berlaku dan menjejaskan pertumbuhan global secara umum. Khususnya bagi Malaysia sudah tentu pertumbuhan dalam ekonomi maju, memandangkan mereka adalah rakan dagangan terbesar kami,” jelasnya.

 

Shakira berkata selain daripada risiko pertumbuhan global yang lebih perlahan daripada jangkaan, risiko penurunan utama lain yang perlu diberi perhatian yang timbul daripada krisis Ukraine ialah gangguan rantaian bekalan yang semakin teruk serta kemunculan varian COVID-19 yang lebih teruk.

 

“Sebarang berita atau  (varian) COVID-19 baru muncul yang lebih teruk mungkin akan memberi kesan negatif kepada pertumbuhan juga... Pada persimpangan semasa ini, ia kekal sebagai risiko kecil, tetapi ia pastinya risiko yang kami ingin pertimbangkan pada masa ini," katanya.

 

Dari segi aspek positif, beliau menjangkakan penyambungan semula lebih banyak sektor ekonomi, termasuk pembukaan semula sempadan, menjadi pemangkin utama untuk meningkatkan prospek ekonomi tempatan.

 

“Di dalam negeri, dari segi penggunaan swasta, ia pasti akan mendapat manfaat daripada pembukaan semula ekonomi.

 

''Kami berpendapat langkah-langkah yang diumumkan kerajaan baru-baru ini, termasuk pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) serta pengumuman kenaikan gaji minimum, juga akan membawa limpahan positif ke atas penggunaan swasta. Malah, penggunaan swasta dijangka menjadi pemacu utama pertumbuhan tahun ini.

 

“Kami juga menjangkakan pelaburan akan bertambah baik memandangkan terdapat sedikit kejelasan, sekurang-kurangnya di dalam negara, di mana keadaan akan berlaku,'' kata Shakira. - DagangNews.com