Audit: Tiada buruh paksa sistemik di V.S. Industry | DagangNews Skip to main content

Audit: Tiada buruh paksa sistemik di V.S. Industry

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Julai - V.S. Industry Bhd berkata PwC Consulting Associates (M) Sdn Bhd telah menyelesaikan semakan bebas pihak ketiga terhadap amalan buruh syarikat dan tidak mengenal pasti bukti amalan buruh paksa sistemik yang dikenal pasti dalam kumpulan itu.

 

Dalam satu kenyataan, penyedia perkhidmatan pembuatan elektronik itu berkata kerja PwC Consulting telah dijalankan bersama perunding hak buruh yang bersetuju dengan penemuan ini.

 

Syarikat pengeluar perkhidmatan elektronik itu berkata kajian semula bebas itu dilakukan berdasarkan 11 petunjuk Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) mengenai buruh paksa dan skop diperluaskan kepada seluruh tenaga kerja operasinya di Malaysia yang terdiri daripada pekerja tempatan dan asing, serta pekerja yang diambil melalui Program Penentukuran Semula.

 

VS berkata selama empat bulan sejak Mac 2022, PwC Consulting mengadakan lawatan tapak di 19 kilang dan asrama VS serta mengadakan temu bual rasmi dan perbincangan kumpulan fokus (FGD) dengan kira-kira 7% tenaga kerja asing VS di Malaysia serta beberapa pekerja tempatan. Perbincangan ad hoc juga telah dilakukan dengan pekerja VS.

 

“Semasa temu bual dan proses FGD, PwC Consulting menggunakan penterjemah bebas iaitu penterjemah VS tidak digunakan.

 

“Selanjutnya, hanya PwC Consulting dan perunding hak buruh yang hadir semasa temu duga. Maksudnya, tiada seorang pun daripada kumpulan itu hadir semasa temu bual atau FGD itu,” tambahnya.

 

Pengarah Urusan Datuk S.Y. Gan berkata semakan itu adalah proses penting bagi VS untuk membantu menentukan amalan buruhnya daripada perspektif bebas.

 

"Kami gembira dengan penemuan oleh PwC Consulting kerana ia konsisten dengan komitmen kami dalam menjaga hak dan kepentingan sah semua pekerja kami, kedua-dua pekerja tempatan dan asing," katanya.

 

Gan menyatakan bahawa PwC Consulting telah mengenal pasti jurang dan bidang untuk penambahbaikan terutamanya berkaitan dengan yuran pengambilan, kerja lebih masa, penginapan dan komunikasi yang berkesan.

 

"Lembaga Pengarah telah segera mengakui perkara ini dan mengambil tindakan pemulihan segera," katanya, sambil menambah bahawa ia telah membayar balik sepenuhnya yuran pengambilan yang dibayar oleh pekerja yang menyertai sebelum 2017.

 

“Bagi isu-isu selebihnya, ada yang telah diselesaikan, manakala yang lain sedang dalam proses penyelesaian.

 

"Laporan itu juga membuat kesimpulan bahawa VS mematuhi keperluan Program Penentukuran Semula dan tenaga kerja sedia ada kami tidak lagi mempunyai pekerja yang diambil melalui subkontraktor pihak ketiga,” kata Gan. - DagangNews.com