Tunku Datuk Yaacob Khyra kini pengerusi KNM Group | DagangNews Skip to main content

Tunku Datuk Yaacob Khyra kini pengerusi KNM Group

KUALA LUMPUR 10 Feb - KNM Group Bhd, yang baru-baru ini gagal membayar hutang kira-kira RM417 juta, berkata pengarahnya Tunku Datuk Yaacob Khyra kini merupakan pengerusi bukan eksekutifnya berkuatkuasa 9 Februari 2023.

 

Ini berlaku selepas kumpulan itu mengumumkan pada Selasa perubahan jawatan Tan Sri Zulhasnan Rafique daripada pengerusi bukan eksekutif kepada pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif kumpulan itu.

 

Yaacob, yang memegang 9.44% kepentingan tidak langsung dalam KNM, dilantik ke lembaga pembuat peralatan proses minyak dan gas pada 1 Nov 2021. Beliau juga pengerusi eksekutif MAA Group Bhd, dengan pegangan tidak langsung sebanyak 41.81%.

 

Zulhasnan dilantik sebagai pengerusi bebas bukan eksekutif KNM pada September 2021, dan dilantik semula sebagai pengerusi eksekutif dua bulan kemudian.

 

Minggu lalu, KNM berkata ia sedang berbincang dengan pemiutangnya untuk menyelesaikan penyelesaian wang yang disebabkan oleh mereka daripada pengewangan aset bukan teras dan penjualan pengeluar peralatan proses yang berpangkalan di Jerman Borsig GmbH.

 

Pada Disember, KNM mengumumkan bahawa ia telah gagal membayar pinjaman berjumlah RM416.8 juta, yang dipinjam melalui tiga unit milik penuh tidak langsung — Peterborough Green Energy Ltd, KNM Renewable Energy Sdn Bhd dan Splendid Investments Ltd — berikutan kegagalan penjualan Borsig GmbH untuk €220.8 juta. - DagangNews.com