Tukang emas kenakan caj premium ke atas barangan emas mencecah RM400 segram didorong peningkatan permintaan | DagangNews Skip to main content

Tukang emas kenakan caj premium ke atas barangan emas mencecah RM400 segram didorong peningkatan permintaan

KUALA LUMPUR 17 April - Tukang emas mengambil caj premium untuk barang kemas emas dengan kadar berterusan sekarang mencecah lebih RM400 segram, apabila permintaan meningkat.

 

Presiden Persatuan Emas Malaysia (MGA) Datuk Wira Louis Ng berkata kenaikan harga emas dan kejatuhan nilai ringgit telah membawa kepada aktiviti perdagangan yang bergelora, membolehkan tukang emas mengenakan premium kepada harga emas semasa.

 

Bernama melaporkan harga fizikal emas, setakat 9.30 pagi, berada pada RM354.91 segram, naik RM1.55 daripada RM353.36 pada 5.00 petang 16 April 2024.

 

"Mereka yang membeli emas lebih awal kini melihat keuntungan malah ada yang menjual jongkong emas dan barang kemas mereka. Ini telah membawa kepada persekitaran dagangan yang teguh di Malaysia," kata Ng kepada Business Times.

 

 

 

mga

Keahlian MGA bukan sahaja termasuk peruncit emas tetapi juga pemain utama merentasi sektor perlombongan, penapisan, penempaan, perdagangan, pertukangan barang kemas, pajak gadai, pengujian dan logistik.

 

Persatuan Tukang Emas India Malaysia (MIGJA) dan Gabungan Persatuan Tukang Emas dan Barang Kemas Malaysia (FGJAM) adalah antara ahlinya.

 

Louis berkata sementara harga emas kekal menghampiri paras tertinggi bersejarah pada masa turun naik yang meningkat berikutan ketegangan geopolitik yang meningkat, beliau memberi amaran bahawa harga boleh jatuh secepat harga emas mempunyai kecenderungan mengalami pembetulan drastik.

 

Harga emas global mencecah paras tertinggi AS$2,431.29 atau kira-kira RM11,651.51 pada 12 April lalu.

 

Citi dalam notanya kepada pelabur mengunjurkan harga emas didagangkan pada AS$3,000 setiap auns dalam tempoh 6-18 bulan akan datang. - DagangNews.com