TNB, Siemens Energy jalin kerjasama bagi pembangunan hidrogen hijau | DagangNews Skip to main content

TNB, Siemens Energy jalin kerjasama bagi pembangunan hidrogen hijau

Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abd Aziz (tengah) diiringi Datuk Abdul Razak Abdul Majid (kanan), Datuk Seri Baharin Din (kiri), Muhamad Nazri Pazil (dua, kiri), dan Thorbjorn Fors (dua, kanan) ketika pemeteraian MoU antara TNB dan Siemens Energy, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Okt - Tenaga Nasional Berhad (TNB) menjalin kerjasama dengan Siemens Energy untuk menyegerakan dekarbonisasi iaitu nyah karbon loji kuasa termalnya dengan menggunakan hidrogen hijau yang dihasilkan daripada sumber tenaga boleh baharu (TBB).

 

Baru-baru ini, TNB telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Siemens Energy, peneraju teknologi tenaga. 

 

MoU ini memberi TNB peluang mendalami ilmu dan kepakaran terkini serta sumber tenaga berasaskan hidrogen, dengan tumpuan kepada pengeluaran hidrogen hijau menggunakan elektroliser dan sumber penjanaan daripada TBB seperti pam hidro dan solar.

 

Pertukaran dokumen telah disempurnakan pada Persidangan Peralihan Tenaga TNB 2023 baru-baru ini.

 

Ia disaksikan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abd Aziz, diiringi Pengerusi TNB, Datuk Abdul Razak Abdul Majid; Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Baharin Din; Pengarah Urusan TNB Genco, Muhamad Nazri Pazil dan Naib Presiden Kanan serta Pengarah Urusan Siemens Energy bagi Asia Pasifik, Thorbjorn Fors.

 

Baharin berkata, kerjasama dengan Siemens Energy adalah selari dengan aspirasi Peralihan Tenaga TNB, yang mengemudi mereka menuju sasaran Sifar Bersih menjelang tahun 2050. 

 

"Kerjasama ini membuktikan dedikasi penuh TNB menyokong kelestarian alam sekitar," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini. 

 

Beliau turut menekankan bahawa MoU ini membina rangkaian meneroka penyelesaian inovatif dan teknologi terkini dengan sasaran kos efektif dalam pengeluaran hidrogen hijau Malaysia di samping
menangani cabaran-cabaran yang berkaitan.

 

Dalam Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR), pembakaran hidrogen dan amonia diiktiraf sebagai salah satu projek utama yang mana TNB dipilih sebagai peneraju untuk memimpin pelaksanaannya dengan kerjasama Petronas, sebagai sebahagian daripada inisiatif dekarbonisasi negara. 

 

Ia menekankan keperluan untuk menganalisis aspek tekno-ekonomi pembakaran hidrogen dan dalam masa yang sama mengekalkan keterjaminan dan kemampuan milik tenaga yang dihasilkan daripada loji pembakaran bersama hidrogen.

 

Kerjasama dengan Siemens Energy akan mempekasa TNB dalam mendalami dan meningkatkan keupayaannya untuk mengkhusus, membeli, membina, mengendalikan, menyelenggara, mengawasi kontrak dan aspek kewangan pengeluaran hidrogen serta aplikasinya untuk pembakaran bersama di loji-loji kuasa termal.

 

Selain itu, MoU ini juga memudahkan pertukaran pengetahuan dan pemindahan teknologi, membolehkan TNB memperkukuh keupayaan dalaman serta mempertahankan kedudukan selaku peneraju dalam bidang pengeluaran berkaitan hidrogen dan penggunaan pelbagai teknologi.

 

Kerjasama dengan Siemens Energy juga akan menggalakkan kerjasama antarabangsa dan mengukuhkan kedudukan TNB sebagai pemain utama dalam peralihan tenaga global ke arah amalan kelestarian dan karbon neutral dalam sektor tenaga. - DagangNews.com