TA Securities menilai HE Group yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 44 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

TA Securities menilai HE Group yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 44 sen sesaham

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 17 Jan - TA Securities menilai penyedia sistem pengagihan kuasa HE Group Bhd dengan pendapatan sesaham (EPS) tahun kalendar 2025 (CY25) sebanyak 9 kali, memberikannya nilai saksama 44 sen sesaham tanpa penarafan.

 

Bakal menyenaraikan tawaran awam permulaan (IPO) pada harga 28 sen sesaham di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 30 Januari 2024, firma penyelidikan itu berkata HE Group berharga pada nisbah harga kepada pendapatan (PER) tertinggal 12 kali teras EPS tahun kewangan 2023 (FY23) tahunan sebanyak 3.5 sen.

 

BACA JUGA: HE Group sasar kumpul RM24.33 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

Selain itu, firma tersebut juga telah mengambil kira pertumbuhan pulangan atas ekuiti (ROE) dalam FY24 dan FY25 masing-masing sebanyak 28.9% dan 23.5%, manakala EPS dijangka berkembang 54% dan 34.9% masing-masing pada FY24 dan FY25.

 

“Kami menjangkakan kumpulan itu mencatat pertumbuhan pendapatan FY23 hingga FY25 masing-masing sebanyak 64.2%, 54% dan 39.4% kepada RM10.1 juta, RM15.6 juta dan RM21.8 juta.

 

“Pertumbuhan ini didorong terutamanya oleh buku pesanan terkumpul yang kukuh sebanyak RM211.9 juta dan nilai buku tender tahunan sebanyak kira-kira RM400 juta dengan andaian kadar kejayaan sekitar 20%,” ujar TA Securities dalam nota penyelidikan hari ini.

 

TA Securities mendedahkan bahawa HE Group memiliki tiga kelebihan daya saing utama, iaitu rekod prestasi dan keupayaan kukuh dalam sistem pengagihan kuasa; pelanggan utama daripada industri pertumbuhan; serta buku pesanan dan tender tertunggak yang teguh dalam saluran.

 

Firma penyelidikan itu berkata, HE Group terlibat terutamanya dalam reka bentuk, bekalan, pemasangan, ujian dan pentauliahan sistem pengagihan kuasa voltan tinggi (HV), voltan sederhana (MV), voltan rendah (LV) dan voltan sangat rendah (ELV).

 

“Oleh itu, pengalaman meluas kumpulan itu menyediakan rekod prestasi yang membolehkannya meneroka pasaran lebih luas dan mengembangkan portfolio pelanggan melalui saluran langsung dan tidak langsung,” tambahnya.

 

Sementara itu, pertumbuhan dalam industri semikonduktor, peranti perubatan, dan produk elektronik akan membawa kepada kemampanan yang lebih baik untuk perniagaan kumpulan dan merekodkan pertumbuhan keuntungan yang lebih tinggi dalam jangka panjang.

 

Menurut TA Securities, HE Group mempunyai kontrak projek yang sedang berjalan bernilai RM423 juta, dengan baki RM211.9 juta setakat pertengahan Disember 2023 dan buku tender berjumlah kira-kira RM400 juta pada Januari 2024.

 

Setakat penghujung FY22, firma itu berkata HE Group memegang kedudukan tunai bersih RM4.4 juta dengan wang tunai dan baki bank RM13.1 juta dan jumlah pinjaman RM9.4 juta.

 

Pada asas pro forma, hasil kewangan baharu sebanyak RM24.3 juta dijangka meningkatkan kedudukan tunai bersih kumpulan kepada RM85.5 juta.  - DagangNews.com