SSM mengarahkan pemegang amanah East West One Group supaya bekukan dana akaun amanah | DagangNews Skip to main content

SSM mengarahkan pemegang amanah East West One Group supaya bekukan dana akaun amanah

KUALA LUMPUR 29 April - Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mengeluarkan surat perintah supaya membekukan dana dalam akaun amanah East West One Planter’s Scheme, East West Horizon Planter’s Scheme dan East West Planter’s Scheme 1.

 

Dalam satu kenyataan pada Ahad, SSM berkata langkah itu adalah susulan kepada siasatan yang sedang dijalankan ke atas syarikat di bawah East West One Group Sdn Bhd (Ewog).

 

“Surat pesanan itu dihantar kepada Pacific Trustees Bhd, pemegang amanah untuk Ewog, pada 5 April 2024, bertujuan untuk menjaga kepentingan pelabur dalam skim tersebut.

 

 

"Ia adalah susulan kepada cadangan Ewog sebagai syarikat induk utama, untuk melaksanakan pelan pemulihan dan penstrukturan semula bagi skim tersebut dengan menggunakan dana dalam akaun amanah,” katanya.

 

 

East West One Group Sdn Bhd

 

 

Melalui arahan itu, SSM berkata Pemegang Amanah Pasific dikehendaki mengekalkan dana dalam Akaun Amanah, Akaun Amanah Dana Rizab, dan Akaun Amanah Kumpulan Wang Tenggelam, di mana dana tersebut dilarang dikeluarkan dan dipindahkan kepada syarikat pengurusan, selaras dengan peruntukan Seksyen 48(4)(a) Akta Skim Kepentingan 2016.

 

"Bagaimanapun, pembekuan dana ini tertakluk kepada pelan pemulihan dan penstrukturan semula untuk skim tersebut, selepas diluluskan oleh majoriti pelabur dalam mesyuarat pelabur," kata SSM.

 

Pada 25 Sept 2023, SSM telah memulakan siasatan di bawah peruntukan Akta Skim Kepentingan 2016 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (Amla) terhadap syarikat-syarikat ini, selepas menerima lebih daripada 46 aduan. - DagangNews.com