SP Setia catat jualan RM5.1 bilion pada FY2023, atasi sasaran RM2.4 bilion | DagangNews Skip to main content

SP Setia catat jualan RM5.1 bilion pada FY2023, atasi sasaran RM2.4 bilion

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Feb - S P Setia Bhd mencatat jumlah jualan RM5.1 bilion, mengatasi sasaran RM4.2 bilion pada tahun kewangan 2023, bukti keupayaan syarikat itu menghanrungi iklim ekonomi negara yang mencabar.

 

S P Setia kekal positif dalam tinjauannya untuk FY2024, memanfaatkan kekuatannya dan portfolio terpelbagai untuk mencapai sasaran jualan sebanyak RM4.40 bilion.

 

Bagi Q4FY2023 menunjukkan kuasa penggerak jualan SP Setia adalah projek tempatannya, menyumbang sebahagian besar hasil dengan RM4.41 bilion, atau kira-kira 86% daripada jumlah jualan.

 

Wilayah Tengah terbukti penting bagi Kumpulan, menyumbang RM3.30 bilion dalam jualan, diikuti oleh rantau Selatan RM860 juta. Selain itu, kawasan Utara dan Timur menyumbang RM247.0 juta.

 

Kumpulan seterusnya mengurangkan pinjamannya sebanyak RM1.30 bilion, menurunkan nisbah penggearan bersih kepada 0.49x daripada 0.57x pada FY2022, membolehkan pengoptimuman modal yang lebih baik.

 

Kumpulan mencapai keuntungan sebelum cukai 17% lebih tinggi sebanyak RM656 juta pada FY2023 berbanding RM559 juta pada FY2022, sambil meneruskan cabaran dalam persekitaran operasi dengan turun naik pertukaran asing dan kadar faedah memberi tekanan kepada keuntungan Kumpulan.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023, Lembaga Pengarah syarikat telah mengisytiharkan dividen sebanyak 1.34 sen sesaham.

 

Kejayaan jualan Kumpulan disokong oleh pelbagai faktor, termasuk kekukuhan 41 projek yang sedang berjalan, dengan baki tanah sebanyak 6,311 ekar dan baki GDV berkesan sebanyak RM119.74 bilion.

 

Melangkah ke hadapan, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Choong Kai Wai menyatakan keyakinan terhadap prospek keseluruhan untuk FY2024.

 

Datuk Choong Kai Wai
          Datuk Choong Kai Wai

 

 

“Kami kekal optimistik dalam trajektori Kumpulan tahun ini, dengan tumpuan utama dalam mempercepatkan pembangunan perbandaran, perindustrian berskala besar dan pengukuhan kami di peringkat antarabangsa,” kata Choong.

 

Kumpulan juga optimis tentang sektor hartanah, didorong oleh pemangkin seperti Pelan Liberalisasi Visa Rumah Keduaku Malaysia (MM2H) dan Pengecualian Duti Setem untuk pembeli kali pertama, dengan KDNK negara dijangka berkembang antara 4% dan 5% tahun ini.

 

Pada FY2024, S P Setia akan meneruskan rancangan pembangunannya di Vietnam dan Australia.

 

Antara perkembangan penting lain yang akan menyumbang dan memacu pertumbuhan Kumpulan termasuk wilayah Tengah – tawaran perindustrian di Taman Perindustrian Setia Alaman di Klang, Selangor, dan dua menara kediaman di tepi Bukit Persekutuan Setia di Jalan Bangsar, Kuala Lumpur.

 

Di wilayah Selatan, SP Setia mementingkan momentum pertumbuhannya dengan positif kesan limpahan daripada insentif Zon Ekonomi Khas, RTS Johor-Singapura pautan, projek infrastruktur bersepadu Kereta Api Berkelajuan Tinggi KL-Singapura, dan kerjasama strategik dan pengoptimuman keseluruhan bank tanah Kumpulan. - DagangNews.com