Siti Nur Aishah Ishak kini pemegang saham terbesar firma broker M&A Equity | DagangNews Skip to main content

Siti Nur Aishah Ishak kini pemegang saham terbesar firma broker M&A Equity

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 April - M&A Equity Holdings Bhd mengumumkan seorang individu bernama Siti Nur Aishah Ishak telah menjadi pemegang saham besar firma broker saham itu, selepas memperoleh 0.13% kepentingan dalam syarikat itu.

 

Menurut makluman di Bursa Malaysia pada Jumaat, Siti Nur Aishah memperoleh 3.6 juta saham dalam pasaran terbuka pada 17 April, meningkatkan jumlah pegangannya dalam syarikat itu kepada 5.17%.

 

Pengambilalihan saham oleh Siti Nur Aishah itu dianggarkan RM1.3 juta, berdasarkan harga penutupan M&A sebanyak 36 sen pada 17 April.

 

Siti Nur Aishah secara aktif berdagang berjuta-juta saham M&A Equity dalam pasaran terbuka sejak lima bulan lalu.

 

Beliau pertama kali muncul sebagai pemegang saham utama syarikat itu pada Disember 2023, selepas memperoleh 5.06% kepentingan. Menjelang Januari 2024, dia telah meningkatkan pegangannya kepada 6.39%, selepas memperoleh lebih banyak saham dalam pasaran terbuka.

 

 

iktisad

 

 

Pada 6 Februari lalu, beliau tidak lagi menjadi pemegang saham besar dengan menjual 35 juta saham pada harga RM12.6 juta melalui transaksi perniagaan langsung, mengurangkan pegangannya kepada 4.57%.

 

Beliau kemudiannya muncul semula sebagai pemegang saham besar pada 21 Mac pula, selepas memperoleh dua juta saham dalam pasaran terbuka, meningkatkan pegangannya kepada 5.09%. Tetapi saham itu segera dilupuskan selepas beberapa minggu memperolehnya.

 

Pada 3 April, dia melepaskan saham ini dalam pasaran terbuka, menjadikan pegangannya turun kepada 4.98%.

 

 

Datuk Seri Thong Kok Khee
       Datuk Seri Thong Kok Khee

 

 

Pemegang saham terbesar dalam M&A Equity ialah Datuk Seri Thong Kok Khee, yang mengawal 55.82% kepentingan melalui Insas Bhd.

 

Semasa pasaran ditutup Jumaat lepas, saham M&A Equity berakhir setengah sen atau 1.37% lebih rendah pada 36 sen, menilai syarikat itu pada RM670.5 juta. - DagangNews.com