Sikh Shamsul Ibrahim diumum sebagai CEO baharu MIDA mulai 18 April 2024 | DagangNews Skip to main content

Sikh Shamsul Ibrahim diumum sebagai CEO baharu MIDA mulai 18 April 2024

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 April - Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) mengumumkan pelantikan Sikh Shamsul Ibrahim Sikh Abdul Majid sebagai ketua pegawai eksekutif baharunya berkuat kuasa 18 April 2024.

 

Shamsul menggantikan Datuk Wira Arham Abdul Rahman yang akan bersara daripada perkhidmatan awam hari ini.

 

"Pelantikan itu menunjukkan MIDA berdedikasi untuk meningkatkan ekonomi dan menjadikannya lebih pelbagai, sejajar dengan matlamat mereka untuk mewujudkan sistem pelaburan yang kukuh untuk menarik pelaburan yang baik," kata agensi dibawah MITI itu dalam satu kenyataan.

 

 

mida

 

 

Shamsul membawa perkhidmatan berdedikasi selama 28 tahun kepada MIDA, di mana beliau telah memainkan peranan penting dalam menentukan hala tuju strategik agensi itu dan meningkatkan persekitaran pelaburan Malaysia.

 

Lulusan Universiti Malaya, beliau memperoleh ijazah sarjana muda dalam bidang ekonomi, dengan jurusan ekonomi analitikal pada tahun 1995.

 

Pencapaian akademiknya telah memperkayakan pengalaman profesionalnya yang luas.

 

Sejak menyertai MIDA pada 1996, beliau telah memegang pelbagai peranan kepimpinan yang penting.

 

Ini termasuk pengarah eksekutif untuk pembangunan pembuatan dan promosi pelaburan, dan yang terbaru, pengarah eksekutif kanan advokasi dasar pelaburan.

 

Dalam peranan terbaharunya, beliau telah mengetuai inisiatif yang secara signifikan mengukuhkan pelaburan domestik dan asing, mempamerkan pemahaman mendalamnya tentang arah aliran ekonomi dan advokasi dasar.

 

 

Datuk Wira Arham Abdul Rahman
                                Datuk Wira Arham Abdul Rahman

 

 

"Ketika kami bersiap sedia untuk mengalu-alukan Shamsul ke dalam peranan baharunya, ia juga merupakan masa untuk menghormati legasi Datuk Wira Arham Abdul Rahman, yang telah memainkan peranan penting dari 1 April 2021 hingga 17 April 2024 dalam mengemudi MIDA ke arah pencapaian cemerlang," katanya. 

 

Di bawah kepimpinannya, MIDA berkata ia telah menyaksikan pencapaian sejarah dalam pelaburan yang diluluskan dan pertumbuhan yang belum pernah berlaku sebelum ini dalam bidang seperti pelaburan berteknologi tinggi dan transformasi digital, yang telah meningkatkan daya tahan ekonomi dan daya saing Malaysia dengan ketara di peringkat global.

 

Dengan tumpuan untuk menarik pelaburan dalam sektor utama seperti pembuatan, ICT, dan teknologi hijau, Mida terus mengukuhkan kedudukan Malaysia di persada dunia sebagai destinasi pelaburan pilihan. - DagangNews.com