Sarawak meterai perjanjian dengan X-Fab Global Services bangunkan IP silikon | DagangNews Skip to main content

Sarawak meterai perjanjian dengan X-Fab Global Services bangunkan IP silikon

KUCHING 27 Mac - Sarawak Microelectronics Design (SMD) Semiconductor Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Majlis Penyelidikan dan Pembangunan Sarawak (SRDC) menandatangani perjanjian perkhidmatan rangka kerja (FSA) dengan firma X-Fab Global Services dari Jerman di Wisma Bapa Malaysia di sini hari ini.

 

Melalui perjanjian itu, SMD akan memberikan perkhidmatan reka bentuk cip kepada X-Fab untuk membangunkan IP silikon terkini untuk penghijrahan nod teknologi proses lanjutan mereka.

 

Aktiviti ini juga sejajar dengan rancangan pembesaran X-FAB di kemudahan Samajaya di Kuching untuk meningkatkan pengeluaran faundri mereka daripada 30,000 kepada 40,000 wafer sebulan menjelang 2025.

 

Perjanjian itu ditandatangani oleh pengarah Semikonduktor SMD Dr Peter Morin Nissom dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Shariman Jamil, manakala satu lagi pihak diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan X-FAB Rudi de Winter dan ketua pegawai teknologi kumpulan Joerg Doblaski.


 

parafrasa
Majlis pertukaran FSA itu disaksikan oleh Perdana Menteri Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg.


 

Dalam ucapannya, Abang Johari berkata matlamat kerajaan Sarawak adalah untuk menambah tenaga kerja
pertumbuhan produktiviti, sumbangan pembuatan kepada ekonomi, kapasiti inovasi, dan pekerjaan berkemahiran tinggi dengan menubuhkan rumah reka bentuk cip semikonduktor berteknologi dalam menumpukan pada mereka bentuk dan mengkomersialkan produk IC dengan kerjasama pemain utama.
 

“Projek Autonomous Rapid Transit (ART) yang sedang berjalan adalah satu contoh sempurna mengapa ia berlaku
amat diperlukan untuk operasi teknologi reka bentuk cip dijalankan di Sarawak, kerana ini akan menambah keperluan untuk bergantung sepenuhnya kepada kepakaran asing dalam jangka masa panjang.

 

“Selain kerjasama ini, saya juga mengalu-alukan X-FAB Global Services (Jerman) untuk bekerjasama dengan institusi teknikal dan universiti di Sarawak untuk membentuk kurikulum baharu dalam semikonduktor untuk mahasiswa, pascasiswazah dan pensijilan industri bagi membolehkan graduan muda kita memperoleh kemahiran yang diperlukan untuk menjadi pakar semikonduktor.

 

“Saya berharap kerjasama ini juga akan mewujudkan peluang untuk semikonduktor Sarawak profesional yang bekerja di luar negara untuk kembali ke Sarawak dan menyumbang kepada industri kami,” katanya.

 

Pada 9 Nov, Abang Johari turut menyaksikan pertukaran FSA antara SMD Semiconductor dan pembekal global penyelesaian semikonduktor mikroelektronik yang berpangkalan di Belgium, Melexis NV, untuk mereka bentuk dan mengeluarkan cip permintaan tinggi di Sarawak.

 

Antara yang hadir ialah Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak (MEITD) Datuk Roland Sagah Wee Inn yang juga pengerusi SMD Semikonduktor; Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat I
(Pendidikan dan Inovasi) Datuk Dr Annuar Rapaee; Setiausaha Kewangan Sarawak Dato Sri Dr Wan Lizozman Wan Omar; Pengerusi X-Fab Silicon Foundries Tan Sri Datuk Amar Dr Hamid Bugo; dan setiausaha tetap MEITD Azmi Bujang. — DagangNews.com