Sapura Energy peroleh kontrak RM8.5 bilion dari syarikat minyak Brazil, Petrobas | DagangNews Skip to main content

Sapura Energy peroleh kontrak RM8.5 bilion dari syarikat minyak Brazil, Petrobas

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Mei - Syarikat usaha sama Sapura Energy Bhd, Seabras Sapura Holding GmbH dan Seabras Sapura Participacoes SA, memperoleh kontrak bernilai AS$1.8 bilion untuk enam kapal sokongan pemasangan paip pelbagai gunanya (PLSV), sebagai sebahagian daripada proses tender Petrobas.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Sapura berkata kontrak itu ditawarkan kepada Seagems Solutions Ltda, Sapura Diamante GmbH, Sapura Topazio GmbH, Sapura Jade GmbH, Sapura Onix GmbH dan Sapura Rubi GmbH, yang merupakan entiti Seabras Sapura Holding dan Seabras Sapura Participacoes.

 

 

Sapura Energy, melalui anak syarikat milik penuhnya, Sapura Offshore Sdn Bhd, memegang 50% kepentingan ekuiti dalam syarikat usaha sama tersebut.

 

 

Seabras Sapura Holding GmbH

 

 

"Skop kerja termasuk penyediaan kejuruteraan dasar laut, pemasangan dan perkhidmatan lain, dengan menggunakan PLSV di perairan Brazil," katanya.

 

“PLSV hendaklah melaksanakan semua operasi yang diperlukan untuk pemasangan paip fleksibel, pusat elektrik-hidraulik dan kabel kuasa, baharu atau terpakai, seperti memuatkan, memunggah, meletakkan, sambungan antara rentang, sambungan menegak (hujung pertama dan kedua) pada peralatan kapal selam, pemasangan peralatan kapal selam dan ujian hidrostatik, dalam kedalaman air maksimum 3,000m.”

 

Sapura Energy berkata kontrak itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan kumpulan bagi tahun kewangan berakhir 31 Januari 2025 dan tahun-tahun berikutnya. - DagangNews.com