Saham Awantec digantung mulai 26 April selepas gagal kemukakan pelan penyusunan semula | DagangNews Skip to main content

Saham Awantec digantung mulai 26 April selepas gagal kemukakan pelan penyusunan semula

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 April - AwanBiru Technology Bhd (Awantec) berkata dagangan dalam sahamnya akan digantung mulai 26 April, selepas kumpulan itu gagal mengemukakan pelan penyelarasannya kepada pengawal selia untuk kelulusan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, penyedia perkhidmatan perisian itu berkata syarikat itu dikehendaki menyerahkan pelan regularisasi kepada Bursa Malaysia Securities dalam tempoh masa lanjutan yang berakhir pada 13 April.

 

"Kumpulan itu berdepan risiko penyahsenaraian jika tiada rayuan dikemukakan dalam tempoh lima hari pasaran dari tarikh pemberitahuan penyahsenaraian," kata syarikat itu.

 

Awantec, sebelum ini dikenali sebagai Prestariang Bhd, terpaksa mengemukakan pelan penyusunan semula selepas diklasifikasikan sebagai penerbit tersenarai terjejas pada Januari 2021 berikutan penamatan kontrak unit milik penuh Prestariang Systems Sdn Bhd dalam Rangkaian Rakan Kongsi Microsoft.

 

 

 

 

Pada 8 April lalu, Awantec berkata ia telah memohon kepada pengawal selia untuk pengecualian daripada keperluan mengemukakan pelan penyelarasan, memetik peningkatan prestasi kewangan baru-baru ini. Ia juga telah memohon untuk menaikkan status penerbitnya yang terjejas, kata kumpulan itu.

 

Awantec juga meminta lanjutan enam bulan sehingga 13 Okt untuk mengemukakan pelan penyusunan semula, sekiranya permohonan penepian dan klasifikasi semula tidak diluluskan.

 

Bagi tempoh enam bulan berakhir 31 Dis 2023, kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih RM1.19 juta berbanding kerugian bersih RM4.31 juta setahun sebelumnya, apabila pendapatan meningkat 9.7% kepada RM28.63 juta daripada RM26. 1 juta.

 

Awantec baru-baru ini mendapat perhatian selepas memenangi RM231.55 juta dalam tuntutan mahkamah terhadap kerajaan berhubung penamatan projek Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN) RM3.5 bilion pada Mac, diikuti rayuan pada awal April.

 

Unit milik penuh kumpulan itu Prestariang Skin Sdn Bhd (PSKIN) memperoleh projek SKIN pada Ogos 2017 di bawah kerajaan Barisan Nasional pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, untuk menggantikan Sistem Imigresen Malaysia (myIMMs).

 

 

skin

 

 

Pada Disember 2018, kerajaan Pakatan Harapan ketika itu diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad memutuskan untuk membatalkan projek itu, memihak kepada sistem baharu untuk menjimatkan dana kerajaan.

 

Walaupun beberapa pusingan rundingan, kedua-dua pihak gagal mencapai kata sepakat mengenai kuantum yang perlu dibayar oleh Putrajaya, menyebabkan PSKIN meminta bantuan melalui sistem perundangan. - DagangNews.com