Rivertree raih Anugerah Gangsa GreenRE 2023, perkukuh komitmen terhadap bangunan hijau | DagangNews Skip to main content

Rivertree raih Anugerah Gangsa GreenRE 2023, perkukuh komitmen terhadap bangunan hijau

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 4 Sept - Rivertree Group telah menerima Anugerah Gangsa GreenRE 2023 daripada GreenRE Sdn Bhd, mengukuhkan komitmen tidak berbelah bahagi kumpulan terhadap amalan mampan dan kecemerlangan bangunan hijau.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, Rivertree berkata anugerah tersebut meletakkannya sebagai pembangunan hartanah mesra alam di Malaysia.

 

Pengarah Urusan Rivertree Group, Datuk Simon David Leong, berkata Anugerah Gangsa GreenRE untuk projek kumpulan bukan sahaja bukti kegigihan, tetapi juga pengesahan dedikasinya untuk melangkaui sempadan pembangunan hartanah hijau dan mampan.

 

“Pelaburan kami yang hampir RM1 juta dalam inisiatif kemampanan menunjukkan keutamaan kami sebagai penyokong lantang dan peserta aktif dalam revolusi hijau ini.

 

“Sehubungan itu, kami sedang berbincang secara aktif dengan rakan kongsi yang sesuai mengenai kerjasama di kawasan berpotensi berhubung projek tenaga boleh diperbaharui sejajar dengan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR),” ujar beliau.

 

Anugerah GreenRE mengiktiraf projek cemerlang yang menunjukkan dedikasi terhadap kemampanan, di mana ia memperoleh mata dengan memenuhi prasyarat dan memperoleh kredit untuk kehebatan membina hijau.

 

Di samping itu, Rivertree turut mengumumkan memorandum persefahaman (MoU) dengan Greenshift Solutions Sdn Bhd untuk memberi pilihan kepada pembeli hartanah, sama ada untuk menyewa bumbung mereka atau melabur dalam panel solar.

 

Rivertree berkata bagi jangka pendek, pemilik boleh menjana pendapatan tambahan dengan menyewa bumbung mereka, satu konsep terobosan dalam sektor bangunan perindustrian.

 

Dalam jangka masa panjang, hartanah yang diperakui GreenRE menjanjikan hasil sewa yang lebih baik, terutamanya menarik bagi pembekal dan syarikat yang menyasarkan pasaran Eropah dan Amerika.

 

“Perkongsian kami dengan Greenshift Solutions mencerminkan visi jangka panjang kami. Sebagai pemaju, menerima pembangunan mampan dan hijau adalah penting untuk kejayaan berterusan kami. Bersama-sama dengan Greenshift Solutions, kami bersedia untuk mentakrifkan semula norma dan menetapkan penanda aras industri baharu,” kata Simon.

 

Dengan hala tuju jelas, Rivertree berkata ia sudah pun berbincang dengan Greenshift Solutions mengenai potensi kerjasama untuk projek yang sedang berjalan dan masa depannya.

 

Melangkah ke hadapan, kumpulan menyasarkan projek pembangunan hartanah baharu di lokasi utama seperti Gombak, KLCC dan Mont Kiara.  - DagangNews.com