Radium Development catat untung bersih RM17 juta pada FY23 | DagangNews Skip to main content

Radium Development catat untung bersih RM17 juta pada FY23

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 22 Feb - Radium Development Berhad mencatat keuntungan bersih RM17 juta dengan pendapatannya berjumlah RM128 juta bagi tahun kewangan berakhir 2023 (FY23).

 

Pemaju hartanah itu berkata keuntungan syarikat didorong oleh pengiktirafan kerja yang dilakukan bagi projek Residensi Vista Sentul, Suite Canselor dan Residensi Desa Timur, dengan keuntungan nilai saksama hartanah pelaburan sebanyak RM33.1 juta. 

 

Ini mengimbangi perbelanjaan kerugian kredit bersih akibat pembatalan jualan projek Residensi Platinum Mira bernilai RM11.3 million dan hapus kira bagi komisen jualan dan yuran guaman berjumlah RM3.3 juta berkaitan projek berkenaan  pada suku keempat tahun kewangan 2023 (4QFY23).

 

Tiada perbandingan tahun ke tahun memandangkan kumpulan itu disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia pada Mei 2023.

 

Selain itu, ia turut menanggung kos restitusi dan perbelanjaan penyenaraian yang masing-masing berjumlah RM6.2 juta dan RM3.6 juta. 

 

“Pada suku semasa dan tahun kewangan dalam tinjauan, kumpulan telah menukar hasratnya untuk mengekalkan penggunaan tanah projeknya untuk projek Residensi Platinum Mira di bawah tujuan pelaburan dan menyebabkan tanah tersebut disewakan kepada pihak ketiga untuk menghasilkan pendapatan pelaburan berulang,” jelasnya dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Bagi tahun 2024, Radium berkata penyumbang utama kumpulan adalah projek Residensi Wilayah dan Suite Apartment Residensi Desa Timur yang telah dilancarkan tahun lalu, dengan anggaran nilai pembangunan kasar (GDV) kira-kira RM1.0 bilion. 

 

“Sementara itu, kumpulan menjangka pelancaran projek baharu di Jalan Klang Lama pada separuh pertama 2024 dan berhasrat untuk melancarkan pembangunan usaha sama di Mukim Batu menjelang akhir tahun 2024,” tambahnya.

 

Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Gary Gan Kah Siong yakin dengan trajektori pertumbuhan berterusan Radium, dengan tumpuan diberikan kepada pelancaran dan dua projek baharu pada 2023, iaitu R Suites Chancery Residences di Ampang, dengan anggaran GDV RM500 juta, serta Vista Adesa @ Desa Timur dan Radium Adesa @ Desa East Residences di Sungai Besi, dengan anggaran GDV RM1 bilion. 

 

Susulan menjalin kerjasama strategik dengan MyCharge EV Sdn Bhd pada November tahun lalu, Gary berkata kumpulan itu merancang untuk memasang stesen pengecasan kenderaan elektrik di Vista Sentul Residences pada Mac 2024. - DagangNews.com