PRU15: Pekerja mesti mendapat cuti yang munasabah untuk mengundi, kata MEF | DagangNews Skip to main content

PRU15: Pekerja mesti mendapat cuti yang munasabah untuk mengundi, kata MEF

KUALA LUMPUR 21 Okt - Majikan diminta memudahkan masa mengundi pekerja semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

 

Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) berkata, majikan yang tidak mematuhi hari pengundian pada 19 Nov (Sabtu) sebagai hari kelepasan mesti memberikan cuti bergaji yang munasabah kepada pekerja yang merupakan pengundi berdaftar untuk membuang undi antara 8 pagi dan 5.30 petang.

 

Presiden MEF Datuk Dr Syed Hussin Syed Husman berkata tidak perlu ada kekangan masa setakat pekerja yang bekerja pada waktu pejabat konvensional, manakala mereka yang berada dalam syif sepatutnya mengalami sedikit kesukaran dalam memenuhi kewajipan mereka untuk mengundi di luar tempoh kerja mereka.

 

"Mungkin ada keadaan di mana (pemilih) berdaftar berada dalam syif 12 jam, dan mereka yang berada pada syif malam sepatutnya boleh mengundi pada masa yang diperuntukkan tanpa sebarang cuti berbayar diberikan," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Pekerja yang merupakan pemilih berdaftar dan dijadualkan bekerja pada siang hari mengikut syif 12 jam harus diberi cuti yang munasabah untuk membuang undi pada hari pengundian.


 

pru15

 


“Majikan juga mungkin mempertimbangkan pengaturan berbeza seperti membenarkan mereka melaporkan diri untuk bekerja lewat dua jam, contohnya, atau memberi mereka lanjutan dua jam untuk rehat makan tengah hari, atau melepaskan mereka dua jam lebih awal,” katanya.

 

Bagaimanapun, katanya bagi pekerja yang merupakan pengundi luar dan perlu pulang ke kampung halaman untuk mengundi, adalah munasabah untuk majikan mewajibkan mereka memohon cuti berbayar atau tanpa gaji untuk mengundi.

 

Syed Hussin berkata di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, majikan diwajibkan membenarkan pekerja mereka yang merupakan pengundi berdaftar tempoh cuti bergaji yang munasabah untuk mengundi.

 

Pada pandangan MEF, beliau berkata, perkara di atas adalah satu pembinaan yang adil dan munasabah terhadap kewajipan yang dikenakan ke atas majikan bagi memastikan semua pekerja yang merupakan pengundi berdaftar diberi peluang yang munasabah untuk mengundi. - DagangNews.com