Pertikai dasar ekonomi Anwar: Maybank kata "petikan disalah tulis semula, terkeluar daripada konteks"! | DagangNews Skip to main content

Pertikai dasar ekonomi Anwar: Maybank kata "petikan disalah tulis semula, terkeluar daripada konteks"!

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Julai - Kumpulan bank terbesar di Malaysia, Malayan Banking Berhad (Maybank) berkata pernyataan yang mempertikaikan dasar ekonomi Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai telah "disalah tulis semula dan terkeluar daripada konteks asal".

 

Dalam kenyataan hari ini, Maybank menjelaskan bahawa ia adalah sebahagian daripada jemputan kepada pelanggan untuk sesi `Tinjauan Pasaran 2H2023: Langit Lebih Cerah di Hadapan'.

 

"Merujuk kepada liputan media sosial dan media di atas, kami ingin menjelaskan bahawa pada petang 20 Julai 2023, Maybank Investment Bank menghantar jemputan e-mel kepada pelanggan terpilih untuk webinar Tinjauan Pasaran akan datang bertajuk 'Clearer Skies Ahead' yang mengandungi ekstrak daripada laporan penyelidikan strategi kami yang diparafrasa dan diletakkan di luar konteks.

 

Kami mengenal pasti perenggan yang terlepas pandang tersebut dan membetulkannya pada keesokan harinya pada 21 Julai 2023 dan menghantar jemputan e-mel yang disemak semula kepada pelanggan yang dipilih untuk menggantikan jemputan terdahulu.

 

"Kami kesal dengan sebarang kekeliruan yang mungkin disebabkan oleh insiden itu dan ingin mengulangi bahawa laporan '2H2023 Market Outlook - Clearer Skies Ahead' kami secara amnya membina prospek 2H2023 untuk ekonomi dan pasaran ekuiti Malaysia," kata Maybank.


 

maybank
Petikan yang mendapat perhatian ramai dan menjadi bahan perbahasan politik.

 


Menurut bank itu lagi, laporan tinjauan pasaran itu mengetengahkan faktor utama seperti pertumbuhan sektor perkhidmatan yang dipacu oleh pemulihan pelancongan serta pemulihan dalam pelaburan langsung domestik (DDI).

 

"Ia juga menyebut tema yang menarik seperti hasil dividen yang tinggi, komitmen pengukuhan negara terhadap kemampanan, dan kejayaan jelas Malaysia dalam menarik FDI.

 

"Kumpulan Maybank juga telah bekerjasama dengan pemegang kepentingan utama kami untuk mengurangkan kebimbangan mereka mengenai e-mel jemputan sebelum ini. Selanjutnya, kami telah mengambil tindakan yang perlu untuk mencegah kejadian semula," kata Maybank lagi. - DagangNews.com