Penggunaan awan bermanfaat untuk Industri Perkhidmatan Kewangan Malaysia | DagangNews Skip to main content

Penggunaan awan bermanfaat untuk Industri Perkhidmatan Kewangan Malaysia

Oleh Rohan Tripathi, Pengarah Serantau, Nilai Pelanggan, Mambu APAC

PENGGUNAAN pengkomputeran awan semakin meningkat dengan pesat di seluruh Asia Tenggara, dan tidak terkecuali di Malaysia.

 

Industri pengkomputeran awan negara diunjurkan berkembang kepada AS$3.7 bilion menjelang 2024 dan industri perkhidmatan kewangan dijangka menjadi pemacu utama pertumbuhan ini.

 

Teknologi awan dalam perkhidmatan kewangan menjadi semakin popular atas beberapa sebab. Pertama, teknologi awan dapat membantu institusi kewangan mengurangkan kos, kerana apabila data dan aplikasi dialihkan ke awan, pengguna boleh mengelakkan kos yang tinggi (dan peruntukan sumber yang ketara) hasil daripada menyelenggara pusat data dan infrastruktur IT mereka sendiri.

 

Kos ini bukanlah kecil, dengan cerapan pelanggan kami menunjukkan bahawa bank peringkat 2 di Malaysia boleh menjangkakan pengurangan sehingga 60% dalam kos sumber infrastruktur perbankan teras dengan menggunakan platform perbankan berteraskan awan seperti Mambu.


 

Rohan Tripathi
                          Rohan Tripathi

 


Satu lagi faedah menggunakan teknologi awan ialah, teknologi ini boleh membantu institusi kewangan meningkatkan ketangkasan dan kefleksibelan mereka. Dengan menggunakan teknologi generasi akan datang yang berasaskan awan, institusi kewangan boleh meningkatkan atau mengurangkan skala operasi mereka dengan cepat dan mudah mengikut keperluan. Ini penting dalam industri yang sentiasa berubah dan berkembang.

 

Penyelidikan kami menunjukkan bahawa bank maya yang menggunakan platform Mambu telah menyaksikan hasil pendapatan 26% lebih tinggi dalam tempoh 3 tahun jika dibandingkan dengan pelanggan yang menggunakan penyelesaian lain dalam pasaran.

 

Awan juga boleh membantu institusi kewangan meningkatkan keselamatan mereka, dengan penyedia perkhidmatan awan menawarkan pelbagai ciri keselamatan yang boleh membantu institusi kewangan melindungi data dan aplikasi mereka.

 

Implikasinya juga melangkaui keselamatan data; pengoptimuman yang ditawarkan oleh penyelesaian berasaskan awan bermakna operasi menjadi lebih lancar, dan masa henti yang tidak dirancang merentas aplikasi yang dihoskan awan berkurangan sehingga 70%.

 

Di samping manfaat yang dinyatakan di atas, teknologi awan juga dapat membantu institusi kewangan untuk:

  • Meningkatkan perkhidmatan pelanggan dengan menyediakan akses 24/7 kepada perkhidmatan perbankan.
  • Melancarkan produk dan perkhidmatan baharu dengan lebih cepat.
  • Menembusi pasaran baharu dengan pantas.
  • Mengurangkan kesan alam sekitar mereka.

 

Mengemudi cabaran

Walaupun terdapat banyak manfaat teknologi awan, masih terdapat beberapa cabaran yang perlu diatasi oleh institusi kewangan sebelum mereka boleh menggunakan pendekatan ini sepenuhnya.

 

Salah satu cabaran tersebut ialah kekurangan pakar penyelesaian awan yang mahir di Malaysia. Satu lagi ialah keperluan untuk mematuhi peraturan kawal selia yang ketat.


 

mambu

 


Walau bagaimanapun, potensi manfaat awan adalah besar dan institusi kewangan yang dapat mengatasi cabaran ini akan berada pada kedudukan yang baik untuk berjaya pada masa hadapan.

 

Sejumlah lima pemenang lesen bank digital baharu Malaysia berkemungkinan mendorong penggunaan awan di Malaysia dalam jangka pendek, dengan sekurang-kurangnya dua daripada lima pemenang menggunakan perbankan teras di awan (menggunakan Mambu).

 

Dengan bank baharu ini tertumpu secara digital, kami menjangkakan kebanyakan institusi kewangan lain juga berkemungkinan menggunakan awan.

 

Bank-bank ini akan bertindak sebagai 'uji kaji' penting buat teknologi dan penyelesaian awan generasi seterusnya, dan mungkin mendorong bank-bank tersebut berinovasi pada kadar yang pantas, dengan menjadikan penyelesaian awan sebagai komponen penting dalam pelbagai strategi transformasi digital.  

 

Be U Bank Islam ialah jawapan kepada bank digital baharu yang muncul di pasaran dan lebih banyak bank tradisional mungkin akan berusaha untuk menghidupkan semula perkhidmatan digital dengan cara yang sama, atau melanjutkan model perniagaan mereka melalui tawaran lain seperti perbankan sebagai satu perkhidmatan (BaaS) dan/atau kewangan terbenam, yang juga memerlukan ketangkasan yang disediakan oleh penyelesaian awan.

 

Bagaimanakah Institusi Kewangan di Malaysia Boleh Memanfaatkan Teknologi Awan?

Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil oleh institusi kewangan di Malaysia ketika mempertimbangkan untuk menggunakan penyelesaian awan, yang merangkumi:

 

  • Menjalankan penilaian risiko yang menyeluruh untuk mengenal pasti risiko dan cabaran yang berkaitan dengan penggunaan penyelesaian awan;

  • Membangunkan strategi penyelesaian awan yang jelas yang menggariskan matlamat dan objektif penggunaan penyelesaian awan;

  • Bekerjasama dengan penyedia didayakan teknologi yang betul yang dapat memenuhi keperluan khusus institusi kewangan tersebut;

  • Melaksanakan pendekatan berperingkat kepada penggunaan penyelesaian awan untuk meminimumkan gangguan dan menghapuskan risiko pemindahan; dan

  • Melabur dalam latihan dan pembangunan untuk pekerja bagi memastikan mereka mempunyai kemahiran dan pengetahuan untuk menggunakan teknologi berasaskan awan.

 

Dengan mengikuti pelan tindakan ini, institusi kewangan di Malaysia boleh memanfaatkan potensi besar awan dengan jayanya dan meraih banyak manfaat yang ditawarkan oleh teknologi ini.

 

Penyelesaian Awan ialah teknologi yang berkembang pesat yang mengubah industri perkhidmatan kewangan di seluruh rantau Asia Pasifik. Institusi kewangan di Malaysia yang mampu mengguna pakai teknologi berasaskan awan generasi seterusnya akan berada pada kedudukan yang baik untuk berjaya pada masa hadapan. 


 

parafrasa

 


Bank-bank yang ketinggalan dari segi transformasi digital perlu memastikan mereka mempunyai rancangan yang kukuh untuk beralih kepada teknologi berasaskan awan generasi seterusnya, atau berisiko kehilangan bahagian pasaran apabila bank digital generasi baharu memperoleh keyakinan pengguna yang lebih besar.

 

Pengguna di Malaysia hari ini mahukan keupayaan lebih baik untuk menguruskan semua aspek kehidupan dengan beberapa klik pada telefon mereka. Oleh itu, institusi kewangan perlu memastikan mereka memenuhi jangkaan pelanggan jika mereka tidak mahu ketinggalan oleh bank generasi baharu.

 

Penggunaan teknologi berasaskan awan ialah keperluan strategik bagi institusi kewangan di Malaysia. Dengan berbuat demikian, mereka boleh meningkatkan kecekapan, ketangkasan, keselamatan dan perkhidmatan pelanggan mereka.

 

Mambu

Mambu mempunyai kehadiran yang kukuh di Malaysia dan syarikat ini bekerjasama dengan beberapa institusi kewangan terkemuka di negara ini, termasuk Bank Islam, yang menggunakan platform Mambu untuk memperkasakan aplikasi perbankan patuh Syariah digitalnya, BeU, dan dua lagi pemegang lesen bank digital yang baharu.

 

Di seluruh rantau Asia Pasifik, Mambu memperkasakan hampir 50 penyedia perkhidmatan kewangan, termasuk bank tradisional, bank maya, pemberi pinjaman bukan bank, peruncit, syarikat berasaskan teknologi kewangan (fintech), syarikat telekomunikasi dan banyak lagi organisasi yang ingin menyediakan pengalaman digital berasaskan awan yang unggul untuk pelanggan mereka.

 

Di Asia Tenggara, pelanggan Mambu merangkumi penyedia perkhidmatan kewangan yang inovatif seperti Cake, TNEX dan Timo di Vietnam, GoTyme Bank dan UNOBank di Filipina, Bank Jago dan Bank INA di Indonesia dan banyak lagi. - DagangNews.com