Pengasas bersama Cypark diarah bercuti tanpa rekod bagi mudahkan 'semakan bebas' oleh lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Pengasas bersama Cypark diarah bercuti tanpa rekod bagi mudahkan 'semakan bebas' oleh lembaga pengarah

Datuk Daud Ahmad
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 1 April - Lembaga pengarah Cypark Resources Bhd meminta pegawai pengurusan kanan utama tertentu, termasuk ketua pegawai eksekutif kumpulannya Datuk Daud Ahmad yang juga pengasas bersama syarikat tersebut, supaya bercuti tanpa rekod bagi memudahkan proses semakan bebas dan telus sepenuhnya.

 

Ini, kata Cypark dalam makluman di Bursa Malaysia, adalah sebahagian daripada semakan strategik berterusan perniagaannya yang bermula pada 28 Februari lalu.

 

Pada permulaan semakan strategik, Cypark pada 28 Feb berkata ia telah melantik semula pengerusinya Datuk Hamidah Moris sebagai pengerusi eksekutif, dan pengarah bukan eksekutif Muhammad Ashraf Muhammad Amir sebagai pengarah eksekutif.

 

Pada hari Jumaat, Cypark berkata dengan pelantikan semula Hamidah dan Muhammad Ashraf kepada jawatan eksekutif  "untuk memikul tanggungjawab kepimpinan kanan buat sementara waktu, kesinambungan projek dan operasi perniagaan dalam tempoh ini kekal seperti biasa".

 

Kajian semula strategik perniagaan Cypark, yang kini dijalankan oleh lembaga pengarah, meliputi semua segmen perniagaan semasa dan potensi masa depannya, termasuk tenaga boleh diperbaharui, pembinaan dan kejuruteraan, pengurusan sisa dan sisa kepada tenaga, serta teknologi hijau dan alam sekitar perkhidmatan.

 

Kumpulan itu berkata proses semakan itu bertujuan untuk menilai rangka kerja dan kecekapan operasi semasanya, dengan tujuan untuk terus memupuk perkongsian strategiknya, menerima pendekatan holistik terhadap amalan ESG dan meningkatkan daya saingnya.

 

Saham Cypark naik setengah sen, atau 0.55%, untuk ditutup pada 91.5 sen pada hari Jumaat, dengan permodalan pasaran RM752.89 juta. - DagangNews.com