Penanam sawit mohon kerajaan sediakan insentif cukai tanam semula ekoran halangan kewangan di seluruh negara - MPOA | DagangNews Skip to main content

Penanam sawit mohon kerajaan sediakan insentif cukai tanam semula ekoran halangan kewangan di seluruh negara - MPOA

Penanaman semula ialah pelaburan semula, langkah yang dikira untuk mengukuhkan masa depan industri sawit. - Gambar NAIM AZIZ/ DagangNews

KUALA LUMPUR 29 April - Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) menggesa sokongan kerajaan dalam bentuk insentif cukai penanaman semula dalam usaha menangani halangan kewangan untuk menanam semula pokok sawit tua di seluruh negara.

 

Persatuan itu menggesa agar penanaman semula kelapa sawit dimasukkan di bawah skim elaun pelaburan semula (RA) sedia ada dan membenarkan penggunaan 100% RA terhadap pendapatan berkanun syarikat perladangan itu, kata ketua eksekutif MPOA, Joseph Tek.

 

MPOA juga menekankan penanaman semula bukan semata-mata perbelanjaan tetapi pelaburan berhemat dalam produktiviti industri, pertumbuhan keluaran dalam negara kasar dan hasil cukai masa depan untuk tabung kerajaan.

 

“Penanaman semula ialah pelaburan semula, langkah yang dikira untuk mengukuhkan masa depan industri kami dan menjamin rantaian bekalan yang tidak terganggu.

 

“Sudah tiba masanya untuk tindakan bersepadu untuk memastikan kemampanan dan kemakmuran sektor minyak sawit Malaysia,” kata Tek dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sempena seminar MPOA di Sabah mengenai keperluan penanaman semula kelapa sawit.

 

 

MPOA, Joseph Tek
                               Joseph Tek

 

 

Di Sabah sahaja, beliau berkata terdapat keperluan mendesak untuk penanaman semula dipercepatkan bagi menangani cabaran lebih 500,000 hektar pokok kelapa sawit yang berumur 20 tahun dan ke atas.

 

Tambahan pula, ketiadaan penyelesaian mekanisasi yang berkesan - khususnya untuk memotong tandan untuk pokok kelapa sawit yang tinggi dan mengumpul buah-buahan yang gembur - menambahkan lagi isu, yang membawa kepada penurunan hasil dan kerugian tanaman terutamanya dalam senario penuaian kelapa sawit yang tinggi.

 

Beliau mencadangkan pendekatan penanaman semula strategik sejajar dengan kitaran penanaman untuk memastikan profil umur yang seimbang dalam ladang, mengurangkan risiko dan memupuk daya tahan.

 

"Tangkapan itu terletak pada keperluan untuk pembiayaan yang mencukupi untuk menyokong program penanaman semula yang difikirkan dengan baik ini dengan sokongan kewangan yang mengimbangi keuntungan kewangan jangka pendek dan daya hidup jangka panjang, menekankan keperluan untuk berpandangan jauh dan berhemat fiskal," jelas Tek.

 

Sementara itu, timbalan menteri Kementerian Perladangan dan Komoditi Datuk Chan Foong Hin, yang merasmikan seminar MPOA di Sabah, berkata negeri itu menyaksikan usaha penanaman semula yang membanggakan tahun lepas dengan 61,421 hektar telah menjalani penanaman semula.

 

Ini menandakan kadar penanaman semula 4% yang ketara setiap tahun di Sabah pada 2023, yang merupakan lonjakan ketara daripada sekitar 36,218 hektar pada 2022.

 

 

iktisad

 

 

Menurut data Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), kawasan penanaman semula Sabah mewakili 47% daripada jumlah penanaman semula di Malaysia seluas 131,917 hektar pada 2023, menandakan peranan penting negeri dalam memacu peremajaan industri.

 

Chan juga menggesa semua pemain industri untuk menyahut cabaran yang menanti dengan penuaan dan pokok kelapa sawit yang tinggi dengan keyakinan dan kesanggupan untuk melabur semula dalam penanaman semula dipercepatkan. - DagangNews.com