Papan Pintar Interaktif Arvia pertingkatkan usaha pendigitalan dalam Pendidikan Negara | DagangNews Skip to main content

Papan Pintar Interaktif Arvia pertingkatkan usaha pendigitalan dalam Pendidikan Negara

Integrasi teknologi papan pintar dalam pengajaran dan pembelajaran mengetengahkan program Pendidik Bertauliah Arvia, bermula di Putrajaya.

KUALA LUMPUR 17 April – Inisiatif mempertingkatkan pendigitalan dalam pendidikan bakal menyaksikan pengenalan papan pintar interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah seluruh negara.

 

Usaha awal disempurnakan baru-baru ini menerusi jalinan kerjasama antara penyedia terkemuka teknologi papan pintar Arvia, Israk Solutions Sdn Bhd (Israk Solutions) dengan Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan (WP) Putrajaya bagi mencipta pengalaman pengajaran yang inovatif dan menarik. 

 

Seiring dengan kerjasama berkenaan, Arvia bakal menyediakan latihan berterusan menerusi program "Pendidik Bertauliah Arvia" bagi membantu guru dan pengguna mengintegrasikan teknologi papan pintar dalam pengajaran mereka dengan berkesan.

 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Israk Solutions Sdn Bhd, Ahmad Najib Habeb, program berkenaan akan melengkapkan guru dengan kemahiran yang diperlukan untuk mengoptimumkan penggunaan teknologi terbabit sekali gus mencipta pengajaran yang dinamik dan menarik.

 

“Kerjasama antara Arvia dan Jabatan Pendidikan WP Putrajaya ini merupakan suatu langkah untuk mencapai matlamat mempertingkatkan usaha pendigitalan dalam pendidikan.

 

“Integrasi teknologi papan pintar berkenaan berupaya untuk merevolusikan penyampaian kaedah pendidikan masa kini. Tekonologi papan pintar Arvia direka untuk menyediakan pengalaman interaktif dan menarik  dalam kalangan pelajar bagi membolehkan mereka belajar dalam suasana yang menyeronokkan,” katanya.

 

Padli mewakil SSTP JPWP Putrajaya berkata, bengkel latihan sudah dijalankan pada 22 Mac 2023 dengan kehadiran guru daripada beberapa sekolah sekitar Putrajaya yang mana sesi berkenaan membabitkan pengenalan dan pendedahan mengenai papan pintar Arvia.

 

“Ini bagi memastikan bahawa wakil sekolah yang berminat untuk mempelajari selok-belok papan pintar terbabit sudah melihat dan mempunyai pengalaman mengendalikan papan pintar itu sendiri. Buat masa ini, papan pintar berkenaan hanya boleh didapati di Jabatan Pendidikan WP Putrajaya,” katanya.


 

entah la

 

parafrasa


 

Menurutnya, usaha ini akan dilakukan secara berterusan oleh Israk Solutions dan Jabatan Pendidikan bagi meneroka dan merasai pengalaman mengendalikan papan pintar. Ia akan membolehkan kedua-dua pihak mengumpul maklum balas dan pendapat daripada wakil sekolah membabitkan sebarang perkara yang dihadapi pihak sekolah.

 

Beliau turut mengakui, pihaknya teruja untuk bekerjasama dengan Arvia dalam memperkenalkan teknologi papan pintar kepada pihak jabatan serta sekolah di seluruh Putrajaya.

 

“Keupayaan teknologi berkenaan berpotensi untuk merevolusikan cara pengajaran dan pembelajaran, dan kami berharap untuk melihat kesan positif terhadap sekolah dan golongan pelajar.

 

“Kerjasama ini juga bermatlamat untuk membantu guru mengenal pasti dan memanfaatkan keupayaan teknologi papan pintar bagi membantu mereka dan pelajar dalam proses pembelajaran harian,” katanya.
 

Beliau berkata, kerjasama berkenaan ternyata mengorak langkah penting dalam pendigitalan pendidikan di Malaysia.

 

Menerusi usaha memanfaatkan teknologi papan pintar terkini dan program latihan berterusan, pendidik di negara ini termasuk di Putrajaya mampu meningkatkan pengalaman pembelajaran untuk pelajar dan menyediakan golongan ini untuk menempuh pelbagai cabaran dalam era digital.

 

Maklumat lanjut mengenai Israk Solutions boleh didapati menerusi http://www.israk.my/ - DagangNews.com