MITI saran persatuan, persekutuan keluli bergabung bagi kukuhkan industri | DagangNews Skip to main content

MITI saran persatuan, persekutuan keluli bergabung bagi kukuhkan industri

KUALA LUMPUR 18 April - Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) menggesa kajian semula peranan yang dimainkan oleh Persatuan Keluli Malaysia (MSA) dan Persekutuan Industri Besi dan Keluli Malaysia (MISIF) bagi potensi penggabungan kedua-dua badan itu untuk mengukuhkan industri keluli secara keseluruhan.

 

MISIF ialah persatuan untuk pemain keluli rata, dan MSA ialah badan untuk pemain keluli panjang.

 

MITI memandang industri besi dan keluli sebagai sektor strategik dan terus komited untuk menambah baik industri itu mengikut Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP 2030), kata timbalan menterinya, Liew Chin Tong.

 

wainuiomata

 

"MITI berharap dapat bekerjasama dengan pemain industri untuk mewujudkan sektor besi dan keluli yang lebih mampan, dinamik dan berdaya saing di peringkat antarabangsa," katanya dalam ucapannya pada mesyuarat Majlis Keluli Malaysia (MSC) baru-baru ini.

 

Menurut Liew, kapasiti pengeluaran keluli di Asia Tenggara dijangka meningkat daripada 75.3 juta tan pada 2021 kepada 151.9 juta tan pada 2026 jika semua potensi pelaburan menjadi kenyataan.

 

Beliau berkata Malaysia telah membangkitkan isu lebihan kapasiti dalam industri keluli di Asia Tenggara pada Pemukiman Menteri-Menteri Ekonomi Asean pada Mac 2024, dan Sekretariat Asean telah bersetuju untuk meningkatkan agenda ini untuk perbincangan seluruh Asean.

 

 

misif

 

 

Beberapa isu penting berkaitan sektor besi dan keluli telah dibincangkan, termasuk penguatkuasaan perolehan kerajaan (GP) dalam projek pembinaan, di mana kandungan tempatan diberi mandat pada peringkat kontraktor utama untuk meresap melalui rantaian bekalan dengan objektif untuk menjaga ringgit, meningkatkan rantaian bekalan tempatan, dan memastikan pematuhan dengan keperluan kandungan tempatan (LCR).

 

Bidang lain termasuk mengukuhkan penguatkuasaan oleh pihak berkuasa yang berkaitan untuk memastikan pematuhan dengan pengisytiharan eksport bagi sekerap keluli, yang tertakluk kepada cukai eksport 15 peratus, kata Liew.

 

"Langkah ini bertujuan untuk mengutamakan penggunaan sekerap untuk penggunaan kilang keluli tempatan, sekali gus mengukuhkan pengeluaran domestik dan mengurangkan pergantungan kepada import, yang akan menyumbang kepada kemampanan dan pertumbuhan industri keluli tempatan," katanya.

 

Satu lagi bidang tumpuan utama melibatkan menghalang pengelakan keluli rata yang diimport dan memastikan amalan perdagangan yang adil dalam industri.

 

Liew, yang merupakan pengerusi MSC, menekankan kepentingan melaksanakan langkah komprehensif untuk mengenal pasti dan menangani sebarang percubaan untuk memintas peraturan perdagangan atau tarif.

 

Ini termasuk memantau aktiviti import dengan teliti, menjalankan pemeriksaan menyeluruh terhadap dokumentasi, dan bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa berkaitan untuk menyiasat transaksi yang mencurigakan, katanya.

 

Melangkah ke hadapan, Liew menggariskan kerjasama antara MITI, Institut Keluli Malaysia dan ahli MSC untuk mengguna pakai kaedah pelaporan pelepasan karbon.

 

Inisiatif ini akan dilancarkan di seluruh industri pada separuh kedua tahun 2024, yang mewakili langkah awal ke arah penetapan harga karbon, perdagangan dan cukai.

 

Sementara itu, Liew melihat perkembangan ketara sejak perhimpunan majlis sebelumnya pada 13 Julai 2023.

 

Ini termasuk penubuhan Jawatankuasa Bebas/Khas (ICS) bagi Industri Besi dan Keluli di Malaysia dan pengenaan moratorium ke atas pelaburan keluli baharu.

 

Selain itu, langkah penting telah dibuat dalam menangani lebihan kapasiti keluli dalam Asean, melaksanakan langkah-langkah untuk memastikan persaingan yang saksama dalam sektor keluli, dan memulakan rangka kerja untuk pelaporan karbon melalui Jawatankuasa Bebas/Khas untuk Industri Besi dan Keluli di Malaysia. - DagangNews.com