Mencari tujuan hidup selepas bersara | DagangNews Skip to main content

Mencari tujuan hidup selepas bersara

oleh AZIZI AHMAD

BAGI kebanyakan orang, persaraan adalah peluang untuk melakukan semua perkara yang anda selalu mahu lakukan dalam hidup, tetapi tidak pernah mempunyai masa untuk melakukannya.

 

Walau bagaimanapun, selepas bekerja sepanjang hidup anda, ia boleh menjadi agak mengganggu untuk mempunyai banyak masa lapang.

 

Mencari makna dalam persaraan bukan sahaja penting untuk kekal aktif, tetapi juga menawarkan banyak faedah psikologi, membantu mencapai keseimbangan kesejahteraan keseluruhan.

 

Pertama, cari makna dalam kehidupan harian anda. Memikirkan aktiviti yang menggembirakan anda adalah satu langkah besar ke arah mencari kepuasan keseluruhan setiap hari.

 

Mungkin anda seronok membantu orang lain? Jika ya, anda mungkin mendapat ganjaran yang hebat dalam menjadi sukarelawan untuk organisasi tempatan atau komuniti anda.

 

Mungkin anda ingin belajar tentang subjek yang sebelum ini tidak dikenali atau perdagangan baru. Meneruskan kelas pendidikan di kolej tempatan boleh membantu anda mencapai matlamat ini. Mungkin anda ingin melancong dan melihat tempat-tempat baharu, yang dilihat ramai untuk memanfaatkannya semasa bersara.

 

 

parafrasa

 

 

Semua ini boleh dicapai secara individu, sudah tentu, tetapi lebih mudah diakses apabila anda menjadi sebahagian daripada kumpulan yang lebih besar, seperti komuniti persaraan. Anda juga mungkin mendapat sokongan daripada orang lain yang mempunyai minat dan matlamat yang sama.

 

Perkara penting ialah mencari sesuatu - atau sesuatu - yang membuatkan anda teruja dengan hari itu. Jika anda memberi tumpuan kepada perkara yang benar-benar menggembirakan anda, idea-idea ini harus datang secara semula jadi.

 

Jangan takut untuk mencuba perkara baru. Mari kita hadapi, jika anda tidak mengekalkan motivasi diri anda, persaraan boleh menjadi sangat membosankan.

 

Kewajipan yang mengambil masa 8 hingga 10 jam (kadang-kadang lebih) sehari tiba-tiba hilang. Apa yang tinggal? Mungkin hanya kerja-kerja harian yang perlu diselesaikan.

 

Jadi, bagaimana kita boleh keluar dari kebiasaan? Mencuba perkara baharu boleh membuka anda kepada dunia yang anda tidak pernah tahu sebelum ini.

 

Walaupun mencapai sebarang matlamat semasa yang mungkin anda miliki harus menjadi keutamaan, anda juga harus membuka diri anda kepada sesuatu yang anda tidak pernah cuba sebelum ini setiap hari. Kekalkan diri anda!

 

Anda mungkin mendapati minat atau hobi baharu yang tidak pernah anda lihat datang. Sekurang-kurangnya, setiap hari akan berbeza.

 

 

parafrasa
Tidak terlalu lewat untuk mencuba aktiviti baharu.

 

 

Hadiri kelas kecergasan atau alami kesan menenangkan yoga atau meditasi. Cuba melukis untuk melihat sama ada anda mempunyai kemahiran; tambahan, siapa peduli jika anda tidak?

 

Libatkan diri dalam perbualan dengan orang yang tidak anda kenali setiap hari. Ambil instrumen yang anda selalu ingin belajar. Pilihannya tidak berkesudahan!

 

Lihatlah tahap keimanan anda. Jika anda memegang kepercayaan rohani, tidak kira agama, persaraan adalah peluang yang baik untuk mengamalkan kepercayaan tersebut dengan cara yang lebih mendalam.

 

Mencari makna dalam iman anda bukan sahaja bahagian penting dalam mencapai kesejahteraan keseluruhan, orang yang mengamalkan kepercayaan ditunjukkan untuk mengalami lebih banyak kepuasan dan kepuasan dalam hidup.

 

Jika anda mempunyai kepercayaan rohani yang kuat, gunakan masa tambahan dalam persaraan untuk lebih dekat dengan kepercayaan anda. Ini mungkin bermakna menghadiri lebih banyak perkhidmatan rohani, pembelajaran kitab, atau hanya mengambil lebih banyak masa untuk merenung, antara banyak pilihan lain.

 

Jaga diri. Kesihatan anda adalah perkara yang paling penting dalam hidup. Mencari keseronokan dan tujuan dalam persaraan adalah indah, tetapi mungkin tidak mungkin jika anda tidak mengutamakan kesihatan dan kesejahteraan anda.

 

Pastikan anda kembali kepada asas dengan perkara-perkara tertentu, seperti makan makanan yang seimbang dan berkhasiat. Minum banyak air. Kekalkan aktiviti tetap, walaupun ia bukan kelas kecergasan sebenar atau menghadiri gim. Hanya kekal aktif mempunyai set manfaat kesihatannya sendiri.

 

 

parafrasa

 

 

Paling penting, pastikan pemeriksaan kesihatan dan lawatan berkala dengan profesional perubatan anda. Ini amat penting apabila kita semakin meningkat usia.

 

Bagi kebanyakan orang, mendapatkan penjagaan pencegahan dan perkhidmatan kesihatan lain menjadi lebih mudah dalam komuniti persaraan, seperti komuniti persaraan penjagaan berterusan, di mana perkhidmatan ini sentiasa mudah diakses. - DagangNews

 

Azizi Ahmad adalah pembaca yang minat dengan membaca dan perkongsian