Pengerusi Spanco Tan Sri Robert Tan Hua Choon didakwa menipu kontrak kerajaan hampir RM4 bilion | DagangNews Skip to main content

Pengerusi Spanco Tan Sri Robert Tan Hua Choon didakwa menipu kontrak kerajaan hampir RM4 bilion

Pengerusi Spanco Sdn Bhd Tan Sri Robert Tan Hua Choon tiba di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. — Foto ihsan : FAIHAN GHANI/ The Star

KUALA LUMPUR 3 April - Pengerusi Spanco Sdn Bhd Tan Sri Robert Tan Hua Choon mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menipu dan tidak jujur yang dikaitkan dengan pemerolehan dan pengurusan armada kenderaan kerajaan.

 

Beliau meminta dibicarakan terhadap pertuduhan itu selepas ia dibacakan di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Suzana Hussin di sini hari ini.

 

Bagi pertuduhan itu, Tan didakwa menipu dan mendorong Kementerian Kewangan melalui Unit Perkongsian Awam-Swasta untuk memberikan kontrak kepada Spanco Sdn Bhd untuk membekal, membaiki dan mengurus armada kenderaan kerajaan.

 

Mengikut kertas pertuduhan, kontrak itu bernilai RM3,966,386,628.

 

Beliau didakwa melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu dan mendorong penyerahan harta secara tidak jujur di pejabat kementerian antara 27 Feb dan 28 Feb 2019.

 

 

spanco

 

 

Spanco telah dianugerahkan kontrak bernilai RM4.5 bilion untuk memperoleh dan mengurus armada kenderaan kerajaan untuk tempoh 15 tahun dari 2022 hingga 2037.

 

Dalam siasatannya terhadap kontrak itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merekodkan kenyataan daripada beberapa saksi penting, termasuk seorang bekas menteri kewangan.

 

Beberapa individu daripada syarikat itu turut dipanggil untuk disoal siasat manakala SPRM juga telah menyerbu rumah Tan serta pejabat syarikat itu.

 

Suruhanjaya pencegah rasuah itu juga telah membekukan beberapa akaun yang dipercayai menyimpan puluhan juta ringgit milik Tan. - DagangNews.com