MBSB Bank saman Bintai Kinden tuntut bayaran tertunggak RM238.52 juta | DagangNews Skip to main content

MBSB Bank saman Bintai Kinden tuntut bayaran tertunggak RM238.52 juta

KUALA LUMPUR 11 April - Bintai Kinden Corp Bhd berkata kumpulan itu disaman oleh MBSB Bank Bhd kerana didakwa mungkir kemudahan pembiayaan Islam bernilai RM109 juta.

 

Bank itu menuntut jumlah tertunggak sebanyak RM238.52 juta sehingga 6 April, kata kumpulan itu dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

MBSB juga menuntut caj pampasan sebanyak 1% setahun ke atas jumlah RM107.54 juta yang dikira mulai 7 April sehingga tarikh penghakiman.

 

“Mahkamah telah mengarahkan pihak-pihak untuk mematuhi arahan praperbicaraan dalam tempoh 14 hari dari menerima writ saman dan pernyataan tuntutan, dan menetapkan pengurusan kes pertama pada 11 Mei,” kata Bintai Kinden.

 

Kemudahan pembiayaan itu dicagarkan oleh anak syarikat milik penuh Bintai Kinden, Optimal Property Management Sdn Bhd, untuk membiayai pembinaan penginapan dalam kampus Kolej Teknologi Islam Melaka Bhd.

 

Ia diperoleh pada 2018 mengikut perjanjian konsesi selama 25 tahun, dengan Bintai Kinden sebagai penjamin korporat.


 

parafrasa

 


Bulan lepas, Bintai Kinden berkata ia telah diklasifikasikan sebagai penerbit Nota Amalan 17 berikutan keingkaran Optimal Property terhadap kemudahan pembiayaan dan penamatan kumpulan oleh MBSB sebagai penjamin korporat.

 

Dalam pengumuman kedua pada 10 April, Bintai Kinden berkata anak syarikatnya Johnson Medical International Sdn Bhd sedang menghadapi tuntutan mahkamah daripada Axbena Sdn Bhd untuk ganti rugi dipastikan (LAD) berhubung kerja sub-kontraktor untuk sistem gas perubatan kepada projek bernilai RM10.92 juta bagi membina infrastruktur dan kerja-kerja bangunan hospital pengajaran Universiti Teknologi Mara.

 

Bintai Kinden berkata Axbena menuntut RM26.81 juta untuk LAD berdasarkan sijil pembayaran bertarikh 15 Nov 2022. Bagi kes ini, mahkamah telah menetapkan 10 Mei ini untuk pengurusan kes.

 

Bintai Kinden mengambil alih Johnson Medical pada nilai RM50 juta untuk mengembangkan segmen perniagaan penjagaan kesihatannya. Ditubuhkan pada tahun 1994, Johnson Medical ialah penyedia penyelesaian kejuruteraan perubatan yang memberi tumpuan kepada pembuatan, pembekalan dan pemasangan dewan bedah, unit penjagaan kritikal dan sistem penghantaran gas perubatan serta perdagangan peralatan dan bekalan perubatan.- DagangNews.com